Op 19 mei organiseert stichting leerKRACHT een online lunchcollege voor schoolbestuurders 'NPO en verbetercultuur'

In slechts 50 minuten (12:00 - 12:50) word je bijgepraat over het inhalen van achterstanden en het structureel versterken van het onderwijs op jouw scholen met een verbetercultuur.

De kwaliteit van onderwijs staat onder druk. Kansenongelijkheid neemt toe. De corona-crisis heeft verschillen verder doen toenemen. De overheid stelt miljarden beschikbaar om achterstanden in te lopen. Maar hoe zorg je ervoor dat met incidenteel geld uw lerarenteams achterstanden inhalen en tegelijkertijd het onderwijs structureel beter wordt?

Een verbetercultuur op school: bewezen effectief

De verbetercultuur staat op de NPO-menukaart van interventies die uit (inter)nationaal onderzoek effectief zijn gebleken.
Ook onderzoek van de Inspectie en van McKinsey laat zien: scholen met een verbetercultuur bereiken meer met hun leerlingen. Op scholen zonder cultuur missen kinderen kansen. Maar hoe creëer je zo’n cultuur? En hoe snel boek je daarmee resultaat? Acht jaar na de start werken 1.000 scholen met de werkwijze van Stichting LeerKRACHT. Onderzoek van de Universiteit Utrecht op 231 van deze scholen laat zien: binnen één jaar een verbetercultuur en leraren die significant beter zijn in hun vak.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Op woensdag 19 mei praat Jaap Versfelt – oprichter van Stichting LeerKRACHT en voormalig partner bij McKinsey – je hierover bij in een online lunchcollege. Hij gaat daarbij in gesprek met een bestuurder die zo’n verbetercultuur succesvol implementeerde in zijn organisatie: Erik Abbink van Stichting CPOW. Zij gaan in op de volgende onderwerpen:

• Hoe kun je als bestuurder een verbetercultuur effectief inzetten voor het inhalen van achterstanden en het structureel verbeteren van het onderwijs?
  • Wat zegt onderzoek van McKinsey en de Onderwijsinspectie over goed onderwijs en betere leerresultaten?
  • Hoe kun je als bestuurder een verbetercultuur realiseren in je onderwijsinstelling? Hoe creëer je draagvlak? Hoe start je hiermee? Hoe bouw je het uit?

Woensdag 19 mei

Tijd

Voor wie

Schoolbestuurders