Nieuws en blogs

Kapitein als 'Teacher Leader'

Samen beter onderwijs op onze school: de kracht van ‘teacher leadership’

Het schooljaar is weer gestart. Ongetwijfeld zitten jullie vol ambities om het beste uit jullie leerlingen te halen. Zoals meer aandacht voor bepaalde groepen leerlingen, vergroten van hun eigenaarschap voor het leren of een nieuwe werkwijze zoals formatief leren. Te veel om op te noemen, laat staan om te doen. Dat gaat je alleen lukken als jullie samen optrekken. Dat wil zeggen, de verantwoordelijkheid delen, het werk verdelen en het hele team betrekken. Zo kunnen kansen werkelijkheid worden. Moeilijk? Best wel. Mogelijk? Zeker. De moeite waard? Enorm. Hoe doe je dit op jouw school en in dit schooljaar? In deze blog 5 handvatten
leerkrachten Jolien en Eline Elimschool

Met leerKRACHT op zoek naar een nieuwe schooldirecteur

Met leerKRACHT-elementen tijdens de sollicitatieprocedure op zoek naar een nieuwe directeur. De Elimschool deed het, én met succes!

Zin om het effect van je lessen te vergroten? Doe het samen!

Kosten sommige lessen of klassen te veel energie? Van alles geprobeerd en kom je er niet uit? Lees hier hoe je het samen met collega’s en leerlingen kunt oppakken zodat de kans van slagen veel groter wordt!
Christianne Matthijssen - OCW

Succesvol werken met ‘het bord’

Succesvol werken met 'het bord'. Niet alleen op scholen, maar ook bij het Ministerie van OCW. Wij hebben er zelf veel baat bij en het mooie is dat elke organisatie eruit pakt, wat voor haar blijkt te werken.

Samen taallessen ontwerpen op het Comenius College

Auteur: Carla Desain | Leestijd:…
Waarom praten over magie

Waarom praten over magie

Waarom praten over magie meer oplevert dan praten over resultaten. Lees in deze blog hoe je resultaten kunt beïnvloeden zonder erover te praten!
Canvas voorbeeld Montessorischool Capelle a/d IJssel

Hoe de rol van interne begeleiders verandert in een zelfsturend team

Na oefenen van instrumenten om overlegvormen efficiënter in te richten kwam er tijd vrij om over ambitie te praten. Wat wilden zij eigenlijk voor IB-er zijn?

Onderzoek toont aan: leerKRACHT werkt. En snel!

Onderzoek van de Universiteit Utrecht en onderzoeksbureau Oberon op 118 leerKRACHT-scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo laat zien dat op deze scholen binnen één jaar een lerende cultuur ontstaat.

In vier stappen naar een cultuur van ‘Elke dag samen een beetje beter’

Nog beter onderwijs begint bij jou op school, met hulp van leerKRACHT. Meer werkplezier en minder werkdruk voor leraren en meer betrokkenheid bij leerlingen!