Nieuws en blogs

leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
Verbeterbord Reinier de Graaff Ziekenhuis Delft

Op een simpele manier vasthouden van verbeteringen

Hoe voorkom je dat behaalde doelen over een jaar weer op het bord staan omdat de verbeteringen zijn weggezakt? In dit blog leggen we je in 2 stappen uit hoe je kunt borgen.
Wat leerKRACHT het Grafisch Lyceum oplevert

VIDEO: Hoe het Grafisch Lyceum Rotterdam haar onderwijs effectief en doelgericht verbetert

In deze video zie je hoe het Grafisch Lyceum haar onderwijs effectief en doelgericht verbetert door het hebben van een goede ritmiek en teamindeling

“leerKRACHT helpt ons met ouders in gesprek te zijn over het onderwijs voor onze kinderen, juist nu”

Door corona konden ouders twee jaar lang het gebouw niet in’ vertelt schoolleider Angelique Post van Katholieke basisschool Dr. Plesman in Badhoevedorp. Terwijl de school je bij binnenkomst direct het gevoel van ‘thuis’ geeft met de verse bloemen op de tafels en schoolhond Gijs. Zo jammer dat ouders dit een tijd lang niet mochten ervaren. Angelique vertelt hoe zij het moment waarop dit wel weer kon een heel bijzonder tintje gaven.
doorloopjes 2

Doorloopjes 2 lancering op 14 april

In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 14 april hét onderwijsevent van 2022. In een avondvullend programma gaan Meesters met Dromen Emin Kececi en Yasin Yaylali & Lotte Leijdekkers in gesprek met bekende onderwijsexperts en onderzoekers. Meld je snel aan om een fysieke plek te veroveren!
onderzoekscultuur NRO

Een onderzoekscultuur op school?

Het NRO publiceerde een leidraad voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij?
podcast de gelukkige school

De leerKRACHT-Podcast: De Gelukkige School

Hoe houd je focus? Hoe betrek je kinderen bij het lesgeven? In de leerKRACHT-podcast: De Gelukkige School nodigen we elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten.  
Onderwijsinspectie: Hoe realiseren we hogere leerresultaten?

Wat kunnen de miljarden uit het coalitieakkoord betekenen voor ons onderwijs en de leerling?

“Iedereen in Nederland verdient een goed bestaan en moet mee kunnen doen.” Zo begint de paragraaf over onderwijs in het regeerakkoord. Wat biedt dit regeerakkoord voor de ontwikkeling en kansen van leerlingen? Potentieel veel, maar na 15 jaar mismanagement is het de vraag of die mogelijkheden gepakt gaan worden. Waarom is dat zo en wat kan de nieuwe minister van onderwijs hieraan doen?
bevragen en feedback

Bevragen & Feedback

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van “Bevragen & Feedback” gebruiken ze en waarom? Lees de ervaringen van de leerkrachten van deze topklas.