Zelf aan de Slag met het Bord in de Klas

Meer Eigenaarschap en Betrokkenheid van je Leerlingen

Breng het leerlingenbord jouw klas in


Waarom?

Het bord in de klas versterkt eigenaarschap, betrokkenheid en groepsvorming bij de leerlingen. Het is een middel om doel- en actiegericht samen te werken. Het bord biedt richting, inzicht en structuur.

Wat?

Vele leraren gingen je voor, en met succes. In onderstaande video’s staan de ervaringen van andere leraren en leerlingen centraal. Stap voor stap word je meegenomen door het verhaal van het bord in de klas. Waarom werkt het, hoe werkt het? Hoe stel ik doelen met mijn klas?

Deze video’s over het Bord in de Klas en twee lessen voor ín jouw klas helpen jou en jouw leerlingen snel bekend te raken met het leerlingenbord.

Het bord in de klas kun je ongeacht schooltype en schoolsoort gebruiken. Pas het vooral (gaandeweg) aan en toe op de manier dat jouw klas er het meeste baat bij heeft.

Waarom het bord in de klas?

Het bord in de klas werkt al op honderden scholen voor duizenden leraren. Maar waarom? Leerkrachten en docenten vertellen in deze video's waarvoor zij het bord gebruiken en over de effecten van het bord die zij zien bij hun leerlingen.


Het bord in het PO


Duur: 4 minuten

Het bord in het VO


Duur: 10 minuten

Het bord in het mbo


Duur: 7 minuten

Hoe werkt het bord in de klas?

Lotte demonstreert hoe het bord in de klas in z’n werking gaat. En hoe begin je ermee? Dat kun je het beste horen van twee leraren die er met veel plezier van werkten, Lotte en Marjolein.

De leraren in dit filmpje werken in het PO – dit maakt echter voor de werking en introductie van het bord niet uit! Geef er als VO- of MBO-docent vooral je eigen draai aan.

Duur: 7 minuten

Doelen stellen

Je moet een aantal dingen kunnen: de leerlingen in de gelegenheid stellen nieuwe dingen te proberen, feedback geven en ontvangen, en de leerlingen begeleiden in doelen stellen. Dat laatste kan pittig zijn – daar gaat deze les over.

We bespreken manieren om doelen op te halen in de klas, drie niveaus van doelen stellen en een aantal praktijkvoorbeelden van borden.

Duur: 4.30 minuten

Hoe nu verder?

Je bent samen met je leerlingen al een tijdje aan de slag met het bord in de klas – hoe nu verder?

We zien twee voorbeelden van hoe je je horizon kunt verbeden, namelijk door het bord in te zetten voor de weektaak en het projectwerk. Wina en haar leerlingen laten zien hoe het werkt en wat de effecten zijn.

Duur: 8 minuten

Aan de slag met jouw klas

Nu je weet hoe het Bord in de Klas werkt, kun je ermee aan de slag in de klas. Om jouw leerlingen of studenten bekend te maken met de bordsessie, kun je gebruik maken van onderstaande lessen in LessonUp.


Waarom de bordsessie?

Je kunt deze les gebruiken om je klas te laten kennismaken met en enthousiasmeren voor het bord in de klas. Met behulp van video’s en kijkvragen worden de volgende vragen behandeld:

  • Wat is het bord in de klas?
  • Wat kan je groep er aan hebben?

We hebben een les voor het PO en een les voor het VO & MBO

Duur: 30 minuten


Vaardigheden en rollen

Je kunt deze les gebruiken om je klas verder klaar te stomen voor de start met het bord in de klas. Met behulp van video’s en kijkvragen worden de volgende vragen behandeld:

  • Wat moeten leerlingen kunnen?
  • Welke rollen zijn er?

Ook hiervan hebben we een les voor het PO en een les voor het VO & MBO

Duur: 30 minuten

close


Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief