Neem alsjeblieft een moment om deze pagina te lezen, zodat wij je kunnen uitleggen wat de leerKRACHT-aanpak voor het voortgezet onderwijs kan betekenen

leerKRACHT: de stap-voor-stap aanpak naar beter voortgezet onderwijs

Wij zien docenten die met veel passie hun werk doen maar zuchten onder de hoge werkdruk. Schoolleiders borrelen vaak van de ideeën, maar staan onder druk van alles wat ‘moet’. We zien dat niet alle leerlingen in het Nederlandse onderwijs dezelfde kansen krijgen.

Dat hoeft niet.

Door de leerKRACHT-aanpak binnen een school te introduceren, leer je als docent van en met je collega’s, ondersteund door je schoolleider.

Wat zeggen docenten en schoolleiders op onze scholen

'Het creëert een band met mijn klas. Dit is echt óns moment. De klas zorgt voor elkaar op deze manier'
– Samira Saïd over de bordsessie met haar klas in het Diamantcollege

'Er is meer openheid naar elkaar toe. Je kunt bij iedere collega in de les komen kijken en samenwerken is zo gewoon geworden dat het ons motto is geworden: Samen Doen We Het Beter.'
- Henk Ordelman, College de Populier

'Geen inefficiënte vergaderingen meer. Docenten zijn blij omdat zij meer effectiviteit ervaren en de meer bescheiden collega's ook mogelijkheid zien om meer in te brengen in het team. Leerlingen merken nu dat ze serieuzer genomen worden, dat er meer gevraagd wordt naar hun feedback.'
– Sebastiaan Black, UNIC

Docenten in het VO...

...Over leerKRACHT

stem van de leerling

De leerKRACHT-inktvlek verspreidt zich door heel Nederland vanwege de enthousiaste verhalen van deelnemers. De verhalen staken zelfs de Onderwijsinspectie en het ministerie van Onderwijs aan om ook op de leerKRACHT-manier te gaan werken.

Hoe werkt leerKRACHT?

Stichting leerKRACHT biedt een oplossing die bewezen werkt. 615 scholen werken er al mee. Die oplossing is op school ‘elke dag samen een beetje beter’ worden. Dat doen we met vier instrumenten.

De vier leerKRACHT instrumenten

• De bordsessie. Effectieve, korte werksessies, waarin docenten en schoolleiding wekelijks (leerling)resultaten bespreken, doelen bepalen en verbeteracties afspreken
  • Gezamenlijk lesontwerp. Vertaling van de doelen van het bord naar de dagelijkse lespraktijk. Docenten bereiden samen lessen voor, bepalen per les wat ze willen bereiken en innoveren zo het onderwijs
  • Lesbezoek en feedback. Docenten observeren bij elkaar of het bij het gezamenlijk lesontwerp beoogde effect op de leerling wordt behaald en bespreken dit samen na
  • De stem van de leerling. Inspiratiebron voor de verbetering. Leerlingen geven docenten feedback over het onderwijs en doen suggesties voor verbeteringen.

De methode hebben we niet zelf bedacht en werkt al meer dan 20 jaar in schoolsystemen met nog beter onderwijs dan wij in Nederland hebben, zoals Ontario in Canada, Massachusetts in de VS en Londen in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is het één van de best bewaarde ‘geheimen’ van bedrijven die enorm hoge kwaliteit leveren, zoals Bol.com, Toyota en Albert Heijn. Op Nederlandse scholen slaat onze aanpak enorm aan.

Wat je allemaal leert, kan en doet met leerKRACHT:

• Een simpele manier om lange vergaderingen in te korten én ze effectief te maken
  • Waarom je nooit een feedback gesprek moet beginnen met wat jij vindt
  • Hoe je leerlingen kunt betrekken bij het verbeteren van het onderwijs
  • Hoe je in 3 stappen met je klas jouw lesdoelen haalt en onderweg bij kan sturen
  • De juiste wijze om als schoolleider tijd vrij te maken voor je team
  • Wat je kunt leren van leerlingen over jouw lessen en hoe je dat doet op een veilige manier
  • Vier methoden om als schoolleiding je hele team te mobiliseren
  • Hoe je als team de werkdruk onder controle krijgt
  • Wat je mist als je geen bordsessies doet met je leerlingen
  • Waarom ‘grote stappen snel thuis’ het altijd aflegt tegen heel veel kleine verbeteringen
  • De juiste manier om feedback te geven aan collega’s, zonder dat dat ten koste gaat van jullie relatie
  • Wat scholen en bedrijven met elkaar gemeen hebben
  • Drie methoden om met collega’s goede, inspirerende lessen te ontwikkelen
  • De illusie ontmaskerd dat dikke schoolplannen werken
  • Hands-on ervaring van bedrijven die verbeteren met 'LEAN' en 'Agile'
  • Hoe je je team meeneemt in een cultuur van elke dag samen een beetje beter
  • Hoe je de onvermijdelijke tegenslagen die je hierbij tegenkomt overwint

Waarom het belangrijk is om nu met leerKRACHT te starten:

• Docententekort:
    Een aantrekkelijke school om in te werken is een school met een hecht team waarmee je graag samenwerkt en dat jou ondersteunt.
  • Nieuwe leerlingen:
    Een hecht team dat het onderwijs verbetert, straalt dat uit. Dat trekt meer leerlingen.
  • Minder werkdruk:
    Docenten zuchten onder werkdruk. Met leerKRACHT pak je verspilling van tijd aan, creëer je een ritmiek waarin medewerkers samen verbeteren en elkaar ondersteunen en neem je samen controle over het werk. Zie ook onze drie tips om werkdruk aan te pakken.

Elke dag samen een beetje beter motiveert leerlingen, vergroot het werkplezier en verbetert het onderwijs. Wanneer begin je daarmee? Dat is net als met een boom: het beste moment om die te planten was 10 jaar geleden. Het één na beste moment is vandaag!

Zelf ervaren hoe leerKRACHT in de praktijk werkt? Kom naar een informatiebijeenkomst.

Laat je naam en e-mailadres achter en blijf op de hoogte wanneer de informatiebijeenkomsten plaatsvinden.

Garantie:

Het veranderen van een cultuur is niet eenvoudig. Daar is ambitie en volharding voor nodig. Als je daarmee met de leerKRACHT-aanpak aan de slag gaat garanderen wij dat leraren meer werkplezier hebben, leerlingen meer betrokken zijn en het onderwijs op school verbetert.