Op 7 april organiseert stichting leerKRACHT een online lunchcollege verbetercultuur voor bestuurders

In slechts 50 minuten (12:00 - 12:50) wordt u bijgepraat over het inhalen van achterstanden en het structureel versterken van het onderwijs op uw scholen met een verbetercultuur.

De kwaliteit van onderwijs staat onder druk. Kansenongelijkheid neemt toe. De corona-crisis heeft verschillen verder doen toenemen. De overheid stelt miljarden beschikbaar om achterstanden in te lopen. Maar hoe zorgt u ervoor dat met incidenteel geld uw lerarenteams achterstanden inhalen en tegelijkertijd het onderwijs structureel beter wordt?

Een verbetercultuur op school: bewezen effectief

Onderzoek van de Inspectie en van McKinsey laat zien: scholen met een verbetercultuur bereiken meer met hun leerlingen. Op scholen zonder cultuur missen kinderen kansen. Maar hoe creëer je zo’n cultuur? En hoe snel boek je daarmee resultaat? Acht jaar na de start werken 1.000 scholen met de werkwijze van Stichting LeerKRACHT. Onderzoek van de Universiteit Utrecht op 231 van deze scholen laat zien: binnen één jaar een verbetercultuur en leraren die significant beter zijn in hun vak.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Op woensdag 7 april praat Jaap Versfelt – oprichter van Stichting LeerKRACHT en voormalig partner bij McKinsey – u hierover bij in een online lunchcollege. Hij gaat daarbij in gesprek met twee bestuurders die zo’n verbetercultuur succesvol implementeerden in hun organisaties: Annemieke Miltenburg van Innerwaard (PO) en Enno van der Werff van het Alfa College (mbo). In slechts 50 minuten delen zij kennis en ervaring over de volgende onderwerpen:

• Hoe kun je als bestuurder een verbetercultuur effectief inzetten voor het inhalen van achterstanden en het structureel verbeteren van het onderwijs?
  • Wat zegt onderzoek van McKinsey en de Onderwijsinspectie over goed onderwijs en betere leerresultaten?
  • Hoe kun je als bestuurder een verbetercultuur realiseren in je onderwijsinstelling? Hoe creëer je draagvlak? Hoe start je hiermee? Hoe bouw je het uit?

Over de sprekers

Jaap Versfelt werkte 17 jaar bij McKinsey & Company en was één van de senior partners van McKinsey in Amsterdam. Hij nam in 2012 ontslag om als voltijds vrijwilliger het onderwijs in te gaan, met als doel de groeiende kansenongelijkheid in ons onderwijs om te draaien.

Annemieke Miltenburg is sinds 2020 bestuurder van Innerwaard Integrale Kindcentra. Daarvoor heeft zij 32 jaar gewerkt in diverse rollen in het basisonderwijs: gestart als lerares, daarna schooldirecteur op diverse scholen en twee jaar directeur Kwaliteit van stichting Innerwaard.

Enno van der Werff is sinds 2020 lid van het College van Bestuur van het Alfa-college. Daarvoor was hij directeur-bestuurder van kinderopvangorganisatie SKSG en werkte hij bij softwarebedrijf Schoolmaster. Zijn kennis van continu verbeteren via Lean begon bijna 15 jaar geleden als directeur van het PostNL sorteercentrum in Zwolle.

Schuift u bij het online lunchcollege aan?

Kortom, schuift u woensdag 7 april aan bij het online lunchcollege van Jaap Versfelt, Annemiek Miltenburg en Enno van der Werff over ‘Effectief achterstanden inhalen en structureel beter onderwijs met een verbetercultuur’? Meld u aan via onderstaande link.

Woensdag 7 april

Tijd

Voor wie

Schoolbestuurders