korine giliamse

PODCAST aflevering 14: Veranderen in het MBO, met Korine Gilijamse van het Albedacollege

In deze podcastaflevering van de Gelukkige School zoomen we in op verbeteren in het mbo. Te gast is Korine Gilijamse van het Albeda College. Korine vertelt over hoe zij omgaat met gemopper over het rooster. Hoe ze de ruimte creëert om te innoveren voor docenten en hoe zij ervoor zorgt dat haar werkverdelingsplan bijdraagt aan haar ambities.…en nog meer tips om zelf mee aan de slag te gaan!
feedback

De kracht van feedback en de professionele dialoog bij Samenwerkingsbestuur Quadraten

Het team van Quadraten vertelt hoe je effectieve feedback kan geven en ontvangen tussen collega's. Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven? En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken? Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
misvattingen

Misvattingen over leerKRACHT

leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
Model van Vroemen succesvol team

‘Haal je beste binnenste buiten’

Hoe geven de docententeams van Zone.college succesvol handen en voeten aan het schoolmotto ‘Haal je beste binnenste buiten'? 'Het is onze lijfspreuk’ vertelt verandercoach Erica Eijkenaar van Zone.college in Oost-Nederland. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor onze teams. Iedere dag opnieuw willen wij als docententeams ontdekken hoe de studenten hun kwaliteiten steeds beter kunnen inzetten voor duurzame vooruitgang van de wereld. Lees hoe het Zone.college hier werk van maakt.
onderzoek impact

Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september

Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
werkdruk onder controle in het onderwijs

Hoe houdt het ROC Twente de werkdruk onder controle?

Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn voor een hoge werkdruk, zien we op scholen die met leerKRACHT werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Het team van Sport en Bewegen van het ROC Twente vertelt hoe zij omgaat met de onderliggende oorzaken van werkstress en daarmee met de werkdruk in haar team aanpakt.
verspillen van onderwijstijd

Verspillen van kostbare onderwijstijd

Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd! Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Lees meer in dit artikel: Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?
NOT

leerKRACHT is aanwezig op de NOT

LeerKRACHT, wat is dat nou precies? Als jij je dat ook wel eens afvraagt hebben we goed nieuws voor je: wij zijn aanwezig op de NOT. Je kunt daar eenvoudig met ons in gesprek of op je eigen houtje de power van een verbetercultuur ontdekken. Loop even langs in hal 3!
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.