De leerkracht-aanpak

Beschermd: LK assistent-homepage

Met leerKRACHT hebben leraren meer werkplezier en minder werkdruk, leerlingen raken meer betrokken en de onderwijskwaliteit verbetert. Ervaar het zelf!
Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste Vmbo’s van Nederland

Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste Vmbo’s van Nederland

VMBO-school het Alfrinkcollege startte vijf jaar geleden met het toepassen in de klas van wat onderwijsonderzoek laat zien dat werkt. Met een focus op het verbeteren van leerlinggedrag, om de effectieve lestijd zo hoog mogelijk te maken. Vijf jaar later was het Alfrinkcollege één van de beste VMBO-scholen van ons land, met een percentielscore van 98 op het centraal eindexamen.
podcaststadenensch

Inrichten voor impact – de kracht van het werken in onderwijsteams

Van werken in een traditionele organisatie naar samen voor de leerling. In dit negende verhaal over scholen die impact maken: Stad en Esch over de Malediven van Meppel, de kracht van het werken in onderwijsteams en het inrichten voor impact.
podcaststadenensch

Podcast aflevering 15: Werken in Onderwijsteams, met Stad & Esch, een vo-school in Meppel

In deze podcast-aflevering zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer gaan in gesprek met Martijn Fuhler, Rieka Tuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. Ze hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams.
Groeikracht

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school. Leer wat een onderzoeks- en verbetercultuur is, hoe dit bijdraagt aan beter onderwijs en hoe je dat aanpakt in de praktijk. Meld je aan voor het Groeikracht-programma.
Doorloopjes 3

Lancering Doorloopjes 3 op 29 november

Werken aan onderwijsverbetering? Dat doen leraren graag goed én samen. Na het succes van Doorloopjes 1 en 2, volgt nu de lancering van Doorloopjes 3! Vol met nog meer handvatten om meer te bereiken met evidence informed handelen binnen het onderwijs. In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 29 november een onderwijsavond waar we je graag voor uitnodigen.
Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

Versterken van technisch lezen

In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Deze tips komen uit onderzoek in de cognitieve- en onderwijspsychologie, orthopedagogiek en docent-effectiviteit. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bespreken vijf belangrijke punten in dit artikel. De eerste vier zijn voor in de klas en de vijfde voor de hele school. We leggen uit waarom deze punten belangrijk zijn, op welk onderzoek ze zijn gebaseerd en hoe je ze in de praktijk brengt.
Groeikracht

Groeikracht

Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school. Leer wat een onderzoeks- en verbetercultuur is, hoe dit bijdraagt aan beter onderwijs en hoe je dat aanpakt in de praktijk. Meld je aan voor het Groeikracht-programma, je leest hier meer over in dit artikel. 
raymondschilperoordt

ervaring van een schoolleider over de leergang Verbetercultuur

Toen Raymond Schilperoordt, Directeur van SBO de Brug uit Goes, in 2020 begon op deze school, kende hij leerKRACHT nog niet. Zijn team werkte echter wel sinds 2015 met de leerKRACHT instrumenten. Hij besloot toen zelf mee te doen met het programma voor schoolleiders om meer kennis over de methode op te doen. We vroegen aan Raymond naar zijn ervaring over de vijf-daagse leergang Verbetercultuur voor schoolleiders.