Kom na zo’n zes weken als hele groep weer bij elkaar. Het is tijd om te bespreken wat Lesson Study jullie en de leerlingen heeft opgeleverd. Dit kun je op twee niveaus doen:
- Wat hebben jullie vakinhoudelijk geleerd?
- Wat hebben jullie geleerd ten aanzien van het Lesson Study-proces?
Kies een geschikte werkvorm om antwoord te krijgen op deze twee vragen. Bijvoorbeeld door een ‘retrospective’ in te zetten, waarbij iedereen op een post-it antwoord geeft op de vraag ‘wat werkte goed’, ‘wat werkte niet’, ‘wat werkte een beetje’. De antwoorden hang je op een flap en cluster je. Op zoek naar hoe dit werkt? Kijk eens op https://stichting-leerkracht.nl/retrospective/.
Sluit af met afspraken te maken over hoe jullie verder gaan met Lesson Study en hoe jullie de collega’s op de hoogte brengen van jullie bevindingen. Wellicht is het een idee om weer een groepje nieuwe collega’s erbij te betrekken en zo steeds verder uit te bouwen? Ook kun je overwegen om een collega een opleiding tot procesbegeleider te laten volgen, om zo deze vaardigheden verder te professionaliseren.
Bovenstaande aanpak kun je gebruiken om collega’s kennis te laten maken met Lesson Study. Als het cyclisch met elkaar verbeteren van lessen bevalt, dan is het tijd om te bespreken hoe jullie Lesson Study een vaste plek geven in jullie manier van werken. Op deze manier wordt het onderdeel van jullie cultuur en word je ‘Elke Dag Samen een Beetje Beter’.