De Gelukkige School luisterartikelen

Naast De Gelukkige School podcast hebben we nu ook het eerste luisterartikel van de Gelukkige School; ‘Hoe kunnen je leerlingen beter worden in begrijpend lezen en wat werkt daarbij?’

Komende maanden zullen we meer artikelen uit onze kennisbank in audiovorm ter beschikking stellen.

In deze kennisbankartikelen vind je diepgang rondom allerlei aspecten van continu verbeteren. Ben je benieuwd hoe je leerKRACHT specifiek kunt inzetten voor een bepaald didactisch concept? Of wat leerKRACHT kan betekenen als je een specifieke rol hebt in het onderwijs zoals IB-er of HR-medewerker? In de kennisbank staan meer dan 70 artikelen met praktische tips, achtergronden en doorverwijzingen rondom verschillende onderwijsthema’s.

Google podcast

Luisterartikelen

Luisterartikel 1: Hoe kunnen je leerlingen beter worden in begrijpend lezen en wat werkt daarbij?

Welkom bij dit luisterartikel van Stichting leerKRACHT, ‘Hoe kunnen je leerlingen beter worden in begrijpend lezen en wat werkt daarbij?’

Eén op de vier leerlingen in het VO blijkt met 15 jaar een onvoldoende leesniveau te hebben om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dit terwijl eindtoetsen op de basisschool de indruk geven dat leerlingen begrijpend lezen onder de knie hebben. Dat kan en moet beter. Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna vertellen we wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt versterken.

Je kunt het geschreven artikel over begrijpend lezen en alle bronnen vinden op de kennisbank-pagina over begrijpend lezen.

Het artikel is geschreven door Mirande Neijnens en Jaap Versfelt en het artikel is ingesproken door Tessa Brummelkamp.

Wil je meer weten het verbeteren van de basisvaardigheden op jouw school?

Volg dan één van onze webinars over het duurzaam verbeteren van basisvaardigheden.

Basisvaardigheden webinar

Wil je meer weten over de leerKRACHT-aanpak?

Eén van onze expertcoaches gaat graag in gesprek om antwoord te geven op jullie vragen.

Webinars

Wil jij met jouw onderwijsteam werken aan verbetering van het onderwijs op jouw school?

Volg een webinar