Nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht en Oberon bewijst dat leerKRACHT snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar. De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur. Wat kun jij hiermee op jouw school?
Eerst even dit ter achtergrond
Medio april kwam de Staat van het Onderwijs 2020 uit. Dit onderzoek van de Inspectie laat opnieuw zien dat er grote verschillen zijn tussen scholen.
Nieuw is wat scholen onderscheidt die met hun leerlingen meer leerwinst bereiken: een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding doelbewust samenwerken aan verbetering van het onderwijs.
Maar hoe creëer je zo’n verbetercultuur op school? Stichting leerKRACHT ontwikkelde daarvoor een aanpak en bracht die met 1.000 deelnemende scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo in de praktijk. Met deze leerKRACHT-aanpak maakt een schoolteam doelbewust en in kleine stappen het onderwijs op school steeds beter.
Wat constateren de onderzoekers?
Na drie jaar onderzoek op 231 leerKRACHT-scholen is dit wat de onderzoekers concluderen:
- Intensieve en duurzame samenwerking op leerKRACHT-scholen. Op een gemiddelde leerKRACHT-school werken leraren intensief samen aan het verbeteren van het onderwijs. Bovendien houden de scholen dit vol.
- Deelnemers positief. De leraren en schoolleiders op deelnemende scholen starten enthousiast met leerKRACHT en blijven - ondanks een implementatiedip na 1 tot 1,5 jaar - positief. De onderzoekers herkennen zo'n dip uit andere programma's die aan de cultuur van een school raken.
- Binnen één jaar een lerende cultuur op school. Dat is volgens de onderzoekers uitzonderlijk. Ze kennen uit de literatuur en hun onderzoekspraktijk geen programma dat dit voor elkaar krijgt.
- Leraren na één jaar leerKRACHT significant sterker in hun handelen voor de klas. Bijvoorbeeld op aspecten zoals het stimuleren van leerlingen om te leren en het creëren van een veilig en stimulerend lesklimaat.
Kortom, de gemiddelde leerKRACHT-school doet dat wat de Inspectie ziet op scholen die méér betekenen voor hun leerlingen: je ziet er teams waar leraren en schoolleiders doelgericht en systematisch samenwerken aan het verbeteren van onderwijs.