Een directieoverleg waarvoor twee uur is ingepland maar regelmatig een half uur langer duurt. Agendapunten die eigenlijk mededelingen zijn en waarbij de energie wegvloeit. Of onderwerpen die wat discussie nodig hebben waarvoor de tijd ontbreekt. Dus dan maar doorschuiven naar een volgende keer. En de notulen…tja, die zijn ergens opgeslagen…waar ook alweer? Een beetje flauw gesteld misschien, maar als jullie directieoverleg hier toch een beetje op lijkt, dan hebben we goed nieuws: het kan anders. En dan bedoelen we niet dat je een cursus efficiënt vergaderen moet gaan volgen. Nee, wij gunnen jou en je collega’s een manier van werken waarbij je meer eigenaarschap, plezier en ‘van elkaar leren’ ervaart. In deze blog lees je 5 stappen die je helpen om als directieteam hiermee te beginnen.
Wanneer krijg je ergens energie van? Waarschijnlijk als je met iets bezig bent dat er écht toe doet. En waarbij je steun en waardering voelt van collega’s. Die ook nog eens hetzelfde doel voor ogen hebben. Veel mensen in het onderwijs hebben dit gevoel gehad toen we halsoverkop afstandsonderwijs moesten realiseren: duidelijke focus, samenwerken, aan de slag, taken verdelen, korte lijntjes, eigen initiatief en invulling, duidelijke deadlines, hulp vragen en krijgen, uitzoeken wat werkt en niet werkt en daar niet direct op afgerekend worden. Zomaar wat steekwoorden die je mogelijk herkent in het werken in Coronatijd maar in elk geval gaan over wat stichting leerKRACHT wil bereiken met een ‘verbetercultuur’ in het onderwijs. In zo’n cultuur werk je doelgericht samen, worden talenten gezien en benut, wordt de leerling gehoord en betrokken en probeer je je het met elkaar steeds een beetje beter te doen. We bespreken in 5 stappen hoe je zo’n cultuur (blijvend) kunt realiseren in jouw directieteam.