bordsessie lerarenteams

Hoe houd je een goede bordsessie: 10 tips voor lerarenteams

Lesbezoek? Gezamenlijk lesontwerp? Dat hoef je leraren niet uit te leggen. Maar de bordsessie? Die bleek in het onderwijs onbekend toen we begonnen met leerKRACHT. Maar als je als lerarenteam eenmaal ervaart hoe het is om zo samen te werken, dan wil je niet anders. Waarom is dat zo? Hoe start je met het bord? En hoe krijg je het goed?

Verbeterbord - voor bordsessies met lerarenteams

Veel van onze teams schaffen urenlange teamvergaderingen af en vervangen die door een bordsessie van 15 minuten. Deze 15 minuten vinden ze vervolgens ook nog eens veel effectiever. Hoe dat kan? Dat komt omdat een ‘stand-up’ een warmere en effectievere vorm van overleggen is.
Waarom warmer? Je begint met hoe jullie je voelen en wat jullie successen waren. En tijdens de bijeenkomst zijn er altijd momenten waarom deelnemers elkaar hulp aanbieden. Waarom effectiever? Jouw team werkt aan doelen die jullie zelf bedachten en acties die je deze week onderneemt. En, omdat het kort is en je staat. Dat houdt iedereen actief.
Dat klinkt simpel. Maar hoe krijg je het werkend in je team? Tien tips:

Hoe begin je?

1. Begin gewoon.
Als we met leerKRACHT starten op een school ontwerpen we met het team al in week-1 het verbeterbord en doen de eerste bordsessie. Hoppa, direct het diepe in.
2. Doe het wel eerst voor.
Alle begin is moeilijk, doe het daarom eerst een paar keer voor. Dat doen we met leerKRACHT via de coaches die we op elke school trainen. En na 3 of 4 keer is er altijd wel een leraar die het over wil nemen.
3. Rouleer in het team.
Als je eenmaal leraren hebt die het bord leiden, zorg dan dat die rol wekelijks rouleert. Zo voelt iedereen in het team zich verantwoordelijk en ben je niet afhankelijk van een paar mensen.
4. Vraag om feedback.
Als je het bord geleid hebt, vraag om een tip en een top van je team. Daar wordt de bordsessie beter van, leer jij van en geef je het goede voorbeeld mee.

Hoe zorg je ervoor dat het werkt?

5. Zorg voor kleine doelen.
Niets werkt zo goed als successen boeken. Het doel is te groot als het tussen twee vakanties (bijvoorbeeld ‘van herfst tot de kerst’) niet gehaald kan worden.
6. Let op dat jullie doelen leerling-gericht zijn.
Vraag je bij elk doel af: ‘wat heeft de leerling hieraan’? Niets werkt zo motiverend als samen successen boeken met je leerlingen.
7. Begin op tijd, met het hele team.
De bordsessie is al snel hét momentje in de week waarin het hele team samen is. Daar past niet bij dat iemand te laat komt of eerder weg moet. Spreek elkaar daar op aan. Uit respect voor het team.
8. Bewaak de tijd.
De verleiding is om onderwerpen uit te diepen. Doe dan niet, houd het kort: 15 minuten max. Verdiepingsvragen parkeer je voor later om in kleine groepjes op te lossen.

Wanneer weet je dat je iets moet verbeteren?

9. Let op als je deelnemers ziet hangen.
Het bord is van het hele team, je wilt dat iedereen actief deelneemt. Zodra mensen gaan hangen of zitten is dat een teken dat ze minder betrokken zijn. Dat betekent dat jullie iets moeten verbeteren.
10. Evalueer en verbeter vaak.
Kijk elke 3 tot 4 weken terug met het team: wat gaat er goed, wat moet beter? Laat iedereen een paar post-its invullen en bespreek die. Kijk niet gek op als je na 2 jaar werken met het bord al tientallen verbeterslagen hebt doorgemaakt!
Heb je zelf ervaring met het bord op jouw school of in een bedrijf? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mis ik hier iets dat de bordsessie voor jullie tot een succes maakt?