Verbeterbord

8 Tips om aan de slag te gaan met het verbeterbord in de klas

Op veel leerKRACHT-scholen werken niet alleen de leerkrachten met Bordsessies maar ook de leerlingen. Wil je weten of het verbeterbord ook in jouw klas werkt? Probeer het gewoon uit! Daar hoef je geen leerKRACHT-school voor te zijn. Iedere leraar kan werken met het verbeterbord.

Zo doe je dat:

Tip 1: Ga eerst kijken

Grasduin eens op Youtube naar video’s over hoe dit werkt. Die kun je vinden op Youtube als je zoekt op ‘leerkracht bordsessie’.

Tip 2: Begin klein

Bijvoorbeeld alleen met de ‘smileys’, om te ervaren met de leerlingen hoe het is om met de ‘mood’ van de klas de dag te beginnen.

Tip 3: Zorg voor veiligheid

Waardeer alle input van leerlingen en zorg dat ze op elkaar voortbouwen.

Tip 4: Bouw het uit

Voeg na de smileys het delen van successen toe. Loopt dat? Ga dan met je leerlingen nadenken over doelen die zij willen bereiken en welke acties daar bij horen.

Tip 5: Heb even geduld

De eerste doelen waar leerlingen mee komen zijn misschien niet de belangrijkste voor jou als leraar, maar er komen vanzelf steeds serieuzere doelen op het bord.

Tip 6: Geef leerlingen de leiding

Draait het, wacht dan tot de leerlingen je vragen of zij het van je over mogen nemen. Geef ze dan de pen en geniet!

Tip 7: Laat leerlingen samenwerken

Eén leidt de bordsessie, één schrijft, één houdt de tijd bij, één geeft feedback aan het einde.

Tip 8: Evalueer en verbeter

Vraag na een week of 4 aan je leerlingen hoe de bordsessie nog beter kan? Bijvoorbeeld door ze na te laten denken over 5 onderwerpen: wat meer, wat minder, wat anders, wat stoppen en waarmee doorgaan?