Intersectoraal leertraject voor bestuurders

Uitwisseling met topbestuurders in bedrijven en ziekenhuizen

Leidinggeven aan een professionele cultuur

In een samenwerking tussen PO-Raad, VO-Raad en Stichting leerKRACHT en dankzij de medewerking van de MBO-Raad en diverse Nederlandse topinstellingen (McKinsey, Bol.com, Rabobank en het UMC Utrecht), hebben we het jaarlijkse intersectorale besturenprogramma vernieuwd. Dit leertraject is gestoeld op de professionaliseringsthema’s voor bestuurders uit het funderend onderwijs. Thema’s als leiderschap, strategische visie en planning, verantwoording en persoonlijke professionaliteit zullen aan bod komen tijdens een drietal werkbezoeken aan Nederlandse topinstellingen. Daar gaat u in gesprek met CEO’s zoals Wiebe Draijer van de Rabobank en Huub Vermeulen van Bol.com.

Wiebe Draijer

CEO Rabobank

Paul Rutten

Partner McKinsey & Company

Huub Vermeulen

CEO Bol.com

Waarom deelnemen?

U werd bestuurder of bovenschools manager om het verschil te maken voor duizenden leerlingen en studenten. Maar de praktijk is complex. Leraren vragen om meer autonomie, schoolleiders om meer middelen. En de inspectie kijkt sinds het nieuwe inspectiekader niet alleen naar onderwijskwaliteit, maar ook of er op uw scholen een professionele cultuur is. Van het bestuur tot in de klas.

In dit intersectorale bestuurderstraject krijgt u de mogelijkheid om te leren van vooruitstrevende bedrijven en ziekenhuizen. Deze Nederlandse topinstellingen werken aan een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’. Zo’n professionele cultuur is niet nieuw. Als u gaat kijken naar landen en regio’s die bekend staan om de kwaliteit van het onderwijs - zoals Ontario, Massachusetts, Finland, Singapore en Estland - dan ziet u scholen met een dergelijke cultuur.

Het leren van en met elkaar staat centraal in het leertraject. Naast het afleggen van de werkbezoeken ontmoet u collega-bestuurders met wie u samen kunt werken aan de leerdoelen in het traject.

Wat houdt deelname in?

• U neemt deel aan een traject van 3 werkbezoeken op locatie bij de deelnemende instellingen, ieder werkbezoek start om 10:00 uur en eindigt om 16:00 uur;
  • U start de bezoeken met een gedegen voorbereiding op basis van diverse opdrachten;
  • U bent bereid tot zelfreflectie op de professionaliseringsthema’s die aan bod komen;
  • Deelname kost €600,- per persoon voor het gehele traject.

Programma, locaties en data

U kunt een keuze maken uit deelname in groep 1 of in groep 2. Voor het leereffect tussen deelnemers is switchen tussen groepen niet aan te raden. De exacte adresgegevens ontvangt u na inschrijving. Het programma staat onder leiding van Jaap Versfelt, initiatiefnemer van leerKRACHT en oud-directeur van McKinsey & Company in Amsterdam, in samenwerking met de PO-raad, VO-raad en MBO-raad. Alle bestuurders, opleidingsmanagers en bovenschoolse directeuren van Nederlandse scholen zijn welkom, ongeacht of uw scholen deelnemen aan leerKRACHT of niet.

Programma, locaties en data Besturenprogramma

Garantie

We bieden dit programma al 6 jaar aan. Honderden bestuurders van scholen met samen zo'n 750.000 leerlingen en studenten namen al deel. In al die jaren is geen enkele bijeenkomst met minder dan een 8 gewaardeerd. Als u met het resultaat van het Besturenprogramma aan de slag gaat, garanderen wij dat uw leraren en schoolleiders meer werkplezier krijgen, leerlingen meer betrokken raken en het onderwijs op uw scholen verbetert.

Nieuws en tips rechtstreeks in je inbox?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief