In deze podcast hebben we te gast: Maykel Kicken en Lotte Leijdekkers. Beide hebben jarenlang al leraar gewerkt, en werken nu in de ontwikkeling en uitwerking van Doorloopjes. In deze podcast staat directe feedback voor je leerlingen centraal, en hoe je Doorloopjes kunt gebruiken om beter in te schatten waar je leerlingen nu staan en wat hun denkroute is. Doorloopjes zijn korte stappenplannen, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, die je concreet kunnen helpen nóg beter les te geven. In deze podcast bespreken we de twee doorloopjes ‘Niet duiken‘ en ‘Zeg het nog eens, maar nu beter'.
9 juni 2022 | 32:13
Maartje Smit, schoolleider van SBO Het avontuur in Gouda, neemt je mee in het thema 'Weg met de waan van de dag'. Ze geeft tips hoe je ondanks de hectische dag alsnog de focus kan houden op het verbeteren van onderwijs, hoe je zorgt voor gelukkige leraren en wat je dan wél doet met de waan van de dag.
19 september 2022 | 40:03
Wendy Roelands, leerkracht van groep 6 op OBS 't Zand in Utrecht, vertelt je in deze podcast hoe je eigenaarschap bij jouw leerlingen kunt vergroten. Je krijgt handzame tips waar je direct mee kunt starten op jouw school: van werken met rubrics, tot het voeren van kindgesprekken. Luister direct om te kijken hoe je dit op jouw school toe kunt passen!
9 juni 2022 | 32:13
Daan Switters, werkzaam op havo/vwo-school UniC, neemt je in deze aflevering mee in het betrekken van leerlingen bij het onderwijs. Daan leert je dat er geen onderwerp is waar leerlingen niet bij betrokken kunnen worden. Een aflevering boordevol tips om hier zelf mee aan de slag te gaan, zowel voor beginners als gevorderden.
28 juni 2022 | 28:54
In deze aflevering van 'de Gelukkige school' spreken we met Joël Kamminga over het belang van een onderzoekende houding op school. Joël is leraar in groep 7 op basisschool De Sprankeling in Damwoude. Daarnaast rondt hij momenteel zijn masterthesis af, waarin hij onderzoekt in welke mate samen verbeteren invloed heeft op een onderzoekende houding. Je hoort wat er nodig is voor een onderzoekscultuur, wat wel en niet werkt, en hoe dit er op een school uitziet.
9 juni 2022 | 32:13
In deze aflevering gaan we het hebben over werkgeluk met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne Frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.
Joke van Sliedregt
Karin Landman
17 mei 2022 | 32:13
Deze keer gaat de aflevering van de Gelukkige School over Eigenaarschap in je team. Anneke Hesseling, verandercoach binnen het Alfa college neemt je mee in hoe ze binnen het Alfa College werk maken van eigenaarschap. We horen onder meer over waarom eigenaarschap niet zo ongrijpbaar is als vaak gedacht wordt, regelruimte en roulerende rollen en veel praktische tips om samen met je team aan de slag te gaan met eigenaarschap.
4 april 2022 | 32:13
Er is weer een nieuwe aflevering van de leerkracht-podcast De Gelukkige School. We spreken deze keer met Sebastian Blanck. Hij is directeur van Volt! Toekomstmakers, een vernieuwende vmbo/havo-school in Vleuten, Utrecht. In de Podcast vertelt hij openhartig over de ontwikkeling die hij op school met zijn team meemaakt. Hij gaat in op de combinatie van de Transformatieve School en werken met leerkracht, waarom het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de 'kleedkamer' niet te groot wordt en de kracht van de Retrospective.
21 maart 2022 | 37:56
In deze aflevering van De Gelukkige School gaan we in gesprek met Eveline Driest. Haar thema is (on)veilig veranderen. Hoe zorg je in een veranderproces aan de ene kant voor veiligheid en comfort, terwijl je weet dat je bij verandering juist bewust de onzekerheid opzoekt. Een gesprek over 'Gewoon Doen', Trust the process, de voorhoede en de achterste wagonnetjes en hoe belangrijk het is om ook in onzekere tijden te werken aan een stip aan de horizon.
21 februari 2022 | 32:27
Marjolijne Mulders is schoolleider op basisschool De Klimop in Purmerend en verandercoach bij Stichting CPOW & MOP. In deze podcast vertelt Marjolijne over gedeeld leiderschap. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?
7 februari 2022 | 33:38
Lotte is Lead Doorloopjes bij Stichting leerkracht en werkt voor Zonova, een schoolbestuur in Amsterdam Zuid-Oost. In deze podcast vertelt Lotte over de oorsprong en inhoud van Doorloopjes. Ze gaat in op de manier waarop leraren Doorloopjes kunnen inzetten om nóg beter te worden in hun vak. Hoe pas je deze bewezen effectieve tools toe?
25 januari 2022 | 35:06
Schoolleider Bernie Kooistra neemt je in deze aflevering mee over het houden van focus op wat er echt toe doet voor de leerling. Hoe houd je focus, ook in deze tijden van online werken, hoe zorg je ervoor dat je niet in een tunnelvisie vervalt, hoe maak je de juiste keuzes, en hoe bereik je dit sámen, met je leerlingen en met je team?
Eén van onze expertcoaches gaat graag in gesprek om antwoord te geven op jullie vragen.
Wil jij met jouw onderwijsteam werken aan verbetering van het onderwijs op jouw school?
In deze aflevering zijn wij te gast bij Stad & Esch: een vo-school in Meppel. In deze podcast gaan Tessa Brummelkamp en Jelle Verwer in gesprek met Martijn Fuhler, RiekaTuinstra en Peter de Visser, van Stad en Esch. We hebben het hebben over de kracht van het werken in onderwijsteams. Je hoort meer over:
‘Hoe kunnen je leerlingen beter worden in begrijpend lezen en wat werkt daarbij?’ en 'Het belang van goed leerlinggedrag en wat dat van leraren vraagt'.