Bij mbo opleidingen met een verbetercultuur is samen verbeteren geen extra taak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks werk. Collega’s leren van en met elkaar, geven feedback en werken doelgericht aan wat het meeste verschil maakt voor hun studenten.
Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – leidinggevenden en docenten – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren.
Als leidinggevende weet je dat je het verschil maakt door focus te brengen, je team te betrekken en de lat hoog te leggen – voor jezelf, je docenten en je studenten.
Hoe houd je dat vast en zorg je dat niet alles op jouw schouders terecht komt?
Een verbetercultuur zorgt ervoor dat je samen met je team bouwt aan nog beter onderwijs, zonder dat jij alles alleen hoeft te dragen. Leerkracht helpt zo’n cultuur te creëren op school.
Onderzoek van McKinsey laat zien dat 75% van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is dezelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken.
Wil je aan de slag gaan met het creëren van een verbetercultuur op jouw mbo-school, of wil je je verdiepen in wat een verbetercultuur is?
Wil je werken aan verbetering van het onderwijs op jouw mbo-school? En zoek je een manier om als onderwijsteam goed samen te werken? In onze gratis webinars kun je het zelf ervaren.