Een verbetercultuur is een manier van werken, niet iets extra's. Als docenten in het vo maken jullie samen het verbeteren een vast onderdeel van jullie werk. Je leert van en met je collega’s, geeft elkaar feedback en werkt aan wat echt impact heeft op jullie leerlingen.
Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – van docenten tot schoolleiding – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren.
Echte kwaliteitsverbetering begint bij de docent. Maar hoe doe je dat als de tijd schaars is en de druk toeneemt?
Samen met je collega’s nemen jullie het heft in eigen handen. Jullie bepalen zelf aan welke onderwijsverbeteringen jullie werken en leggen daar de focus op. Zo werk je niet alleen aan beter onderwijs, maar neemt de werkdruk af en het werkplezier toe.
Leerkracht ondersteunt jullie om zo’n verbetercultuur op school te realiseren.
Een verbetercultuur is niet iets nieuws. Als je gaat kijken naar landen en regio’s met nog veel beter onderwijs – zoals Ontario, Massachusetts, Singapore en Estland – dan zie je scholen met zo’n cultuur. En in bedrijven zoals Bol.com, ING of ASML en ziekenhuizen zoals het UMCU en LUMC werkt dit net zo. Daar heet deze manier van werken ‘Lean’ of ‘Agile-Scrum’. Het is een beproefde manier van werken.
Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen en wat jullie willen gaan bereiken?
In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.