In een vo school met een verbetercultuur is samen verbeteren geen extra taak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks werk. Collega’s leren van en met elkaar, geven feedback en werken doelgericht aan wat het meeste verschil maakt voor hun leerlingen.
Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – schoolleiding en leraren – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren.
Als schoolleider weet je wat er nodig is om op school het verschil te maken voor jullie leerlingen. Je zorgt voor focus, betrekt je teams bij het verbeteren van het onderwijs en legt de lat hoog. Voor jezelf, je docenten en de leerlingen.
Hoe houd je dat vast en zorg je dat niet alles op jouw schouders terecht komt?
Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. Leerkracht creëert zo’n verbetercultuur op scholen.
Het onderzoek van McKinsey 75% Van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is dezelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken.
Wil je aan de slag gaan met het creëren van een verbetercultuur op jouw school, of wil je je verdiepen in wat een verbetercultuur is?
Wil je werken aan verbetering van het onderwijs op jouw school? En zoek je een manier om als onderwijsteam goed samen te werken? In onze gratis webinars kun je het zelf ervaren.