Stichting Leerkracht
PO / Schoolleiders / Wat is een verbetercultuur?

Doelgericht samen verbeteren van onderwijskwaliteit

In een po school met een verbetercultuur is samen verbeteren geen extra taak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks werk. Collega’s leren van en met elkaar, geven feedback en werken doelgericht aan wat het meeste verschil maakt voor hun leerlingen.

Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – van leraren tot schoolleiding – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren. 

ervaring

Tijd en focus op wat echt belangrijk is

ervaring

Systematisch verbeteren voor de leerlingen

ervaring

Experimenteren en direct uitproberen

ervaring

Samen met collega's leren en verbeteren

ervaring

Leren van de feedback van de leerlingen

ervaring

Vasthouden van verbeteringen en uitbouwen

Waarom een verbetercultuur?

Samen focussen op duurzame kwaliteitsverbeteringen

Als schoolleider weet je dat je het verschil maakt door focus te brengen, je team te betrekken en de lat hoog te leggen – voor jezelf, je leraren en je leerlingen.

Hoe houd je dat vast en zorg je dat niet alles op jouw schouders terecht komt?

Een verbetercultuur zorgt ervoor dat je samen met je team bouwt aan nog beter onderwijs, zonder dat jij alles alleen hoeft te dragen. Leerkracht helpt zo’n cultuur te creëren op school.

Kenmerken van een verbetercultuur

Samenwerken, onderzoeken, leren en verbeteren

  • Samenwerking

    Leraren en schoolleiding werken intensief samen.
  • Doelgerichtheid

    Er is een gezamenlijke visie en duidelijke doelen.
  • Onderzoek

    Data en onderzoek wordt ingezet om te verbeteren.
  • Kleine stappen

    Verbeteringen worden in kleine, haalbare stappen doorgevoerd.
  • Reflectie

    Er is ruimte voor reflectie en feedback.

Goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur

Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. 75% van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.

De conclusie van de Onderwijsinspectie is dezelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken. 

Kennisbank

Meer weten over een verbetercultuur

Collective teacher efficacy (CTE)

11 maart 2024 5 minuten

Lean in het onderwijs

11 november 2019 5 minuten

Kwaliteitsverbetering in het po

6 mei 2021 5 minuten
verbetering

12+ jaar ervaring

Stichting leerkracht heeft meer dan 12 jaar bewezen ervaring in het verbeteren van onderwijskwaliteit.
verbetering

1.600 scholen

Meer dan 1.600 scholen in Nederland hebben meegedaan met het leerkracht programma.
verbetering

Bewezen effectief

Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert.

Volg de minicursus verbetercultuur op een moment dat jou uitkomt

Wil je aan de slag gaan met het creëren van een verbetercultuur op jouw school, of wil je je verdiepen in wat een verbetercultuur is?

Volg een live webinar

Wil je werken aan verbetering van het onderwijs op jouw school? En zoek je een manier om als onderwijsteam goed samen te werken? In onze gratis webinars kun je het zelf ervaren.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School