Met de leerkracht-aanpak werkt iedereen binnen de stichting structureel aan nog beter onderwijs. Op jullie scholen werken lerarenteams wekelijks samen aan het verbeteren van lessen. In jullie directieteam bepalen jullie gezamenlijk de focus en pakken jullie uitdagingen samen op.
De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin collega’s en de schoolleiding de voortgang bespreken op de doelen voor deze periode. Aansluitend gaan ze in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.
De doelen die het team stelt, vertalen zij in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruiken zij elkaars kennis en kijken ze samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.
Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom geven leraren deze les en vragen ze een collega de les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.
De leerling is een inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering.