Wat levert een verbetercultuur je op als bestuurder?
Onderzoek laat zien: Met een lerende cultuur op school bereiken leerlingen meer
leerKRACHT leidt tot een lerende cultuur en sterkere leraren
Onderzoek van de Universiteit Utrecht en Oberon bewijst dat leerKRACHT snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar. De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur. Wat kun jij hiermee op jouw scholen?
Onderzoek van de Onderwijsinspectie en McKinsey concludeerde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur
Figuur 1: Hoe realiseren we hogere leerresultaten in het VO?
Zowel de Onderwijsinspectie [1,2] als McKinsey [3] deden in 2020 onderzoek naar het verschil tussen scholen die méér bereiken met hun leerlingen en scholen die kinderen minder kansen bieden.
Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. McKinsey constateert dat bijna 75% van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is hetzelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken. Op deze scholen wordt gewoon goed les gegeven op basis van wat bewezen werkt.
Stichting-programma’s
Voor stichtingen biedt leerKRACHT drie programma’s om een doorgaande lijn te creëren in het verbeteren van het onderwijs: van het bestuur, via het directieteam en de scholen, tot in de klas:
Ervaringen van besturen en directies
Directieteam aan de slag met leerKRACHT: Zoeken naar verbinding tussen de lagen in de organisatie
Als bestuurders aan de slag gaan volgens de leerKRACHT-methodiek, geeft dat een heel andere dynamiek dan als het om een team leraren gaat. Het directieteam van stichting Innerwaard in Groessen ervaarde dit aan den lijve.
Hoe krijg je dat van de grond, een hele stichting die werkt aan ‘samen elke dag een beetje beter’?
Stichting Confessioneel Primair Onderwijs Waterland CPOW startte acht jaar geleden met leerKRACHT. Intussen werkt de hele stichting met de methodiek, zowel de zestien scholen als het directieoverleg als het bestuurskantoor.
Alfa-college als lerende organisatie
Een verbetercultuur werkt aanstekelijk. Als één team begint te werken met de leerKRACHT-methodiek en enthousiast raakt over de verbetering die dit oplevert voor team en studenten, worden andere teams vaak nieuwsgierig. Hoe kan de leerKRACHT-aanpak zich snel en soepel verspreiden binnen de organisatie?
Wat betekent dit voor jou als bestuurder?
- Je ontwikkelt de ambities en doelen voor de stichting samen met je directieteam
- In de directieteambijeenkomsten werken jullie doelgericht samen aan het verbeteren van het onderwijs
- Je gaat de scholen in om op de verbeterborden en in de klas te zien of jullie je ambities en doelen realiseren en wat daar nog meer voor nodig is
Wat vergt het van jou als bestuurder?
- Je geeft het goede voorbeeld door feedback te vragen en zelf verbeterborden te gebruiken
- Je draagt het belang van een professionele cultuur uit en geeft goede voorbeelden podium
- Je maakt capaciteit vrij om je scholen te ondersteunen bij het creëren van een verbetercultuur
Kennisbank artikelen voor bestuurders
Op zoek naar regie op onderwijskwaliteit?
Stel je loopt een school binnen en zonder dat je een medewerker hebt gesproken of een document hebt gelezen, zie je welke kwaliteitsaspecten de school aan het ontwikkelen is én de voortgang ervan. Een droom voor elke kwaliteitsmedewerker of bovenschools directeur en werkelijkheid op scholen die met de leerKRACHT-instrumenten werken. In deze blog laten we zien hoe dat werkt, gekoppeld aan het model dat de PO-raad ontwikkelde om systematisch kwaliteit op scholen te ontwikkelen.
Een verbetercultuur in een hele onderwijsstichting
Soms valt een vraag in de categorie ‘open deur’. Bijvoorbeeld de vraag wat krachtiger is: een verbetercultuur op enkele scholen binnen jullie stichting of een verbetercultuur door de hele stichting heen, bij alle scholen en ook op directie- en stafniveau. Het antwoord weten we, de weg ernaar toe hebben we vaak beschreven, maar soms hebben we beelden nodig. In deze blog schetsen we daarom hoe dat bij andere (school)organisaties is verlopen, hoe dat er in de praktijk uitziet en wat dat oplevert.
Een verbetercultuur op directieniveau
Een directieoverleg waarvoor twee uur is ingepland maar regelmatig een half uur langer duurt. Agendapunten die eigenlijk mededelingen zijn en waarbij de energie wegvloeit. Of onderwerpen die wat discussie nodig hebben waarvoor de tijd ontbreekt. Dus dan maar doorschuiven naar een volgende keer. En de notulen…tja, die zijn ergens opgeslagen…waar ook alweer? Een beetje flauw gesteld misschien, maar als jullie directieoverleg hier toch een beetje op lijkt, dan hebben we goed nieuws: het kan anders. Lees hoe jij en je collega’s meer eigenaarschap, plezier en ‘van elkaar leren’ kunnen ervaren.
Wil je meer weten?
Nodig ons uit (online of fysiek)
Wil je weten wat de leerKRACHT-aanpak voor jouw stichting kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? Bel of laat je gegevens achter en een Expertcoach neemt contact met je op om te onderzoeken of leerKRACHT bij jullie past.