Groeikracht – aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op school
Ga aan de slag met een verbeter- en onderzoekscultuur op jouw school. Leer wat een onderzoeks- en verbetercultuur is, hoe dit bijdraagt aan beter onderwijs en hoe je dat aanpakt in de praktijk. Meld je aan voor het Groeikracht-programma, je leest hier meer over in dit artikel.
Collective teacher efficacy (CTE)
Met collective teacher efficacy wordt bedoeld: Het collectieve geloof van leraren dat ze samen in staat zijn om positieve resultaten met leerlingen te behalen. Jouw rol als leraar is cruciaal. Beter gezegd, de mindset en acties van jouw lerarenteam als geheel maken zelfs hèt verschil bij de ontwikkeling van je leerlingen. Lees meer!
Lancering Doorloopjes 3 op 29 november
Werken aan onderwijsverbetering? Dat doen leraren graag goed én samen. Na het succes van Doorloopjes 1 en 2, volgt nu de lancering van Doorloopjes 3! Vol met nog meer handvatten om meer te bereiken met evidence informed handelen binnen het onderwijs. In Pakhuis de Zwijger verzorgen wij op 29 november een onderwijsavond waar we je graag voor uitnodigen.
Technisch lezen versterken voor betere leesresultaten
In dit artikel geven we leraren en schoolleiders handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. Door te kiezen voor wat echt werkt, kunnen leraren meer bereiken. We bieden geen vast plan of afvinklijstje, alleen de bouwstenen voor goed leesonderwijs. Het is aan de leraren en hun teams om te kiezen wat het beste werkt en hoe zij deze handvatten in welke combinaties implementeren.
Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school – leerwinst vergroten met behulp van onderwijsonderzoek: hoe je als schoolleider het verschil maakt
Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
Basisvaardigheden Masterplan
Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
Rekenonderwijs verbeteren
Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs.
Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
VIDEO-ervaring: Hoe verbeteren de leerkrachten en schoolleider van KBS Stepping Stones hun onderwijs?
In deze video zie je hoe leerkrachten en de schoolleider van KBS SteppingStones (PO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het gezamenlijk lesontwerp, lesbezoek en feedback en waarom verbeteren ze daarmee hun onderwijs?
VIDEO: De ervaring van het Albeda College
In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?