Stichting Leerkracht
MBO / Bestuurders / Hoe werkt leerkracht?

Samen elke dag een beetje beter onderwijs

Met de leerkracht-aanpak werkt iedereen binnen de organisatie structureel aan nog beter onderwijs. Op jullie opleidingen werken lerarenteams wekelijks samen aan het verbeteren van lessen. In jullie directieteam bepalen jullie gezamenlijk de focus en pakken jullie uitdagingen samen op. 

Onze aanpak

Van één opleiding, tot jullie hele mbo het onderwijs verbeteren

  • Binnen de opleidingen

    Opleidingen/ scholen gaan onder begeleiding van een expertcoach aan de slag met de leerkracht-instrumenten en -aanpak.
  • Binnen de organisatie

    Binnen de hele organisatie werken jullie naar een verbetercultuur.
  • Zelf uitbouwen

    Wij helpen jullie zelf de verbetercultuur uit te bouwen naar al jullie scholen en opleidingen.
De rol van het management

Leid het verschil: focus, faciliteer, doe mee en inspireer

ervaring

Samenwerken

ervaring

Focus

ervaring

Impact

ervaring

Doe mee

ervaring

Inspireer en motiveer

ervaring

Hele organisatie

Hoe ondersteunt leerkracht hierbij?

Wij helpen jullie scholen en opleidingen te sturen op impact en het bouwen aan groei en samenwerking

  • We werken met een aantal van jullie opleidingen aan het opbouwen van een verbetercultuur via onze methodiek.
  • Met praktische werkwijzen versterken we de samenwerking binnen teams en we brengen frisse inzichten van buiten naar binnen.
  • We denken mee over hoe je tijd en ruimte creëert voor deze ontwikkeling.
  • Via het besturen-programma leer je van andere organisaties en collega bestuurders/ bovenschools management.
  • We leiden verandercoaches op die onze rol geleidelijk overnemen en het programma verder uitrollen binnen de hele organisatie.
De leerkracht-methodiek op school

Scholen gaan aan de slag met vier instrumenten waarmee zij effectief en efficiënt kunnen verbeteren

De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin collega’s en de schoolleiding de voortgang bespreken op de doelen voor deze periode. Aansluitend gaan ze in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.

De doelen die het team stelt, vertalen zij in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruiken zij elkaars kennis en kijken ze samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.

Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom geven leraren deze les en vragen ze een collega de les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op studenten is.

Studenten zijn een inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering. 

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je opleidingen kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen binnen de opleidingen/MT?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als opleiding elke dag een beetje beter wordt.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School