Onze programma’s helpen scholen om impact te maken en een duurzame verbetercultuur te realiseren. Ben je benieuwd welk programma het beste past bij jullie situatie? Neem gerust contact met ons op.
Met het leerkracht-programma leg je, onder begeleiding van onze Expertcoaches, de basis voor blijvende impact op onderwijskwaliteit, werkplezier en leerlingbetrokkenheid.
We bieden ook programma’s op maat voor kleine scholen, scholen die eerder hebben deelgenomen en schoolleiders. Neem contact op voor advies over wat het beste bij jullie past.
Met onze stichtingprogramma’s ondersteunen wij directies én bestuurders in het bouwen aan een duurzame verbetercultuur.
We bieden maatwerk, passend bij jullie ambities en context. Onze Expertcoaches denken mee en helpen kiezen welk programma het beste aansluit. Neem gerust contact met ons op.
Bouw met onze leerkracht-experts aan jullie verbetercultuur.
In een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ werken leraren samen aan geweldig onderwijs, meer werkplezier en betrokken leerlingen. Om zo’n cultuur te helpen creëren hebben wij een programma ontwikkeld.
Vier leerkracht-instrumenten
Vier leerkracht-instrumenten, die elkaar onderling versterken, vormen de basis voor de aanpak: Bordsessie, Gezamenlijk Lesontwerp, Lesbezoek en Feedback en de Stem van de Leerling. Deze leerkracht-instrumenten zijn de basis voor een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’. In zo’n cultuur blijf je je als leraar ontwikkelen en je capaciteiten en kennis worden optimaal benut. Met de leerkracht-aanpak staat de leerling altijd centraal. Als inspiratiebron voor verbetering en klankbord voor de leraar en schoolleiding.
Elk team is uniek
Elke school en elk team is uniek. De leerkracht-instrumenten leiden pas tot een succesvolle verbetercultuur als teams vooraf zelf ambities vaststellen, de instrumenten wekelijks inzetten en wanneer het team regelmatig terugkijkt of ze op de goede weg zijn. Vanaf het eerste moment ligt het eigenaarschap bij het team. Elk team stelt zijn eigen doelen, die aansluiten op de ambities van de school. Het programma is praktisch, je gaat gewoon doen.
Meer weten?
Wil je meer weten over Stichting leerkracht, de aanpak en de instrumenten? Lees hier meer over de leerkracht-aanpak
Sinds we in 2012 met 16 scholen zijn begonnen, zorgde het aanstekelijke enthousiasme van onze deelnemers ervoor dat inmiddels meer dan 1.600 scholen met leerkracht meedoen.
Zowel via metingen als via de verhalen van leraren en schoolleiding zien we dat de nieuwe manier van werken al binnen een jaar zijn weerslag heeft op de cultuur op school. De effecten zijn snel voelbaar en binnen afzienbare tijd vier je je eerste successen. De sfeer op school is prettiger, er bestaat meer veiligheid om je lerend op te kunnen stellen er wordt vaker geïnnoveerd en om hulp gevraagd. Bovendien ervaren zowel leraren als schoolleiding dat er meer collectieve verantwoordelijkheid voor het onderwijs op school ontstaat. Dat heeft ook gevolgen voor de kwaliteit van lessen. Door regelmatig bij elkaar te kijken en samen lessen te ontwerpen geven leraren aan dat ze een betere leraar aan het worden zijn.
Leerlingen merken dat er meer dialoog op gang komt tussen leraren en leerlingen en ook leerlingen voelen meer eigenaarschap over de vorm van de lessen, daar waar leraren de leerkracht-instrumenten ook in de klas gebruiken.
Kijk en luister ook naar de ervaringen van docenten, schoolleiders en studenten zelf.
Als je met de leerkracht-aanpak aan de slag gaat ga je in vier stappen naar een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’.
1. Startfase:
In deze periode vorm je een klein team van schoolleiding en leraren die samen de opstart op school voorbereiden. Wij trainen jullie in de aanpak en de school organiseert zelf de opstart voor de rest van het team.
2. Trainingsfase:
Je gaat met je team aan de slag met de vier leerkracht-instrumenten. Je voert bordsessies uit, bereidt samen lessen voor, bezoekt elkaars lessen, geeft elkaar feedback en betrekt de leerlingen of studenten. Vanaf het eerste moment ligt de aandacht op het eigenaarschap van het team. Doordat het programma meteen praktisch is boek je al snel eerste successen. Behalve praktisch aan de slag gaan, krijgt het team een aantal trainingen om ‘samenwerkingsvaardigheden’ bij te spijkeren. Hoe geef en ontvang je feedback? Hoe stel je goede, meetbare, kort-cyclische doelen? Ook evalueer je met regelmaat hoe de leerkracht-instrumenten werken. Hoe worden de lesbezoeken ervaren? Merken we dat de lessen verbeteren door regelmatig samen lessen voor te bereiden?
3. Verdieping:
Teams die de leerkracht-instrumenten onder de knie krijgen merken al snel dat die elkaar versterken. Doelen die je als team hebt gesteld ga je verwerken in de lessen. Een les die je samen hebt ontworpen volg je op met een lesbezoek. Ook gaan leraren de leerling betrekken in het verbeterproces, bijvoorbeeld door het vragen van feedback of door de bordsessies in de klas uit te voeren. Op die manier maken de instrumenten het mogelijk steeds verdere verdieping in je onderwijs te brengen, de betrokkenheid van leerlingen stijgt en lessen worden nog beter.
4. Continu verbeteren:
De manier van werken is normaal geworden. Het vraagt tijd en geduld om de cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ helemaal onderdeel van de school te maken, op een manier die bij jullie als team past. Voor de ene school is dit al na 6 maanden voor de andere pas na 2 jaar. De weg naar nog beter onderwijs is niet altijd makkelijk, maar door het samen met je collega’s te doen en door het op júllie manier te doen, levert het ook veel energie, plezier en gelukkige leerlingen en leraren op.
Meer weten?
Wil je meer weten over Stichting leerkracht, de aanpak en de instrumenten? Bekijk onze aanpak-pagina
Overweeg je om met leerkracht te beginnen, kijk dan naar één van onze webinars. Vaak neemt er ook een deelnemende school deel aan het webinar die vertelt over hun ervaringen. Veel scholen die aan leerkracht deelnemen delen met plezier hun ervaringen met de leerkracht-methode.
Zoek op deze pagina met (de locaties van) de leerkracht-scholen naar een school bij jou in de buurt en vraag of je een keertje langs mag komen.