Stichting Leerkracht
VO / Bestuurders / Wat is een verbetercultuur?

Doelgericht continu verbeteren van onderwijskwaliteit

In een vo-stichting met een verbetercultuur is het continu werken aan beter onderwijs geen project of losse interventie, maar onderdeel van de dagelijkse focus. Alle lagen binnen de stichting nemen verantwoordelijkheid voor de verbetering van de onderwijskwaliteit, leren actief van en met elkaar, en stemmen verbeteracties af op wat het meeste effect heeft voor leerlingen. Dit versterkt de professionele cultuur en leidt tot duurzaam betere resultaten.

Een verbetercultuur is een omgeving waarin iedereen – bestuurders, schoolleiding, leraren -  bezig is met kwaliteitsverbeteringen voor de leerlingen. Het uitgangspunt is: ‘elke dag samen een beetje beter’. In een verbetercultuur leren leraren, schoolleiders en bestuurders van en met elkaar, en is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid en focus op kwaliteit.

ervaring

Tijd en focus op wat echt belangrijk is

ervaring

Systematisch verbeteren

ervaring

Experimenteren en uitproberen

ervaring

Samen met collega's leren en verbeteren

ervaring

Leren van de feedback

ervaring

Vasthouden van verbeteringen en uitbouwen

Waarom een verbetercultuur?

Samen focussen op duurzame kwaliteitsverbeteringen

Als bestuurder van een vo-stichting weet je dat je het verschil maakt door focus te brengen, het management te betrekken en de lat hoog te leggen – voor jezelf, je schoolleiders en je leraren.

Hoe houd je dat vast en zorg je dat niet alles op jouw schouders terecht komt?

Een verbetercultuur zorgt ervoor dat je samen met het management bouwt aan nog beter onderwijs, zonder dat jij alles alleen hoeft te dragen. Leerkracht helpt zo’n cultuur te creëren binnen jullie stichting.

Kenmerken van een verbetercultuur

Samenwerken, onderzoeken, leren en verbeteren

  • Samenwerking

    Intensieve samenwerking tussen bestuur, management en leraren.
  • Doelgerichtheid

    Er is een gezamenlijke visie en duidelijke doelen.
  • Onderzoek

    Data en onderzoek worden ingezet om te verbeteren.
  • Kleine stappen

    Verbeteringen worden in kleine, haalbare stappen doorgevoerd.
  • Reflectie

    Er is ruimte voor reflectie en feedback.

Goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur

Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. 75% Van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.


De conclusie van de Onderwijsinspectie is dezelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken. 

Kennisbank

Meer informatie over een verbetercultuur

Onderzoekscultuur

11 februari 2022 5 minuten

Lean in het onderwijs

11 november 2019 5 minuten

Lerende cultuur

14 november 2022 5 minuten
verbetering

12+ jaar ervaring

Stichting leerkracht heeft meer dan 12 jaar bewezen ervaring in het verbeteren van onderwijskwaliteit.
verbetering

1.600 scholen

Meer dan 1.600 scholen in Nederland hebben meegedaan met het leerkracht programma.
verbetering

Bewezen effectief

Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert.

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je stichting kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen op school?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe scholen elke dag een beetje beter wordt.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School