Stichting Leerkracht
De leerkracht-aanpak

Wat maakt het verschil in de kwaliteit van het onderwijs?

Onderzoek na onderzoek laat zien wat het verschil maakt: leraren en schoolleiders die samen het onderwijs verbeteren. Zij bereiken meer met hun leerlingen en studenten. Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en samen aan nóg beter onderwijs werkt. Leerkracht creëert zo’n verbetercultuur op scholen.

Een verbetercultuur is een omgeving waarin iedereen - van leraren tot schoolleiding -  bezig is met kwaliteitsverbeteringen voor de leerlingen. Het uitgangspunt is: ‘elke dag samen een beetje beter’. In een verbetercultuur leren leraren van en met elkaar, en werken ze samen met hun leerlingen aan het verbeteren van het onderwijs.

Hoe doen we dit?

Zet jij met je team de stap naar een verbetercultuur?

Als het gaat om de aanpak hebben jullie vanaf het begin het stuur in handen. Leerkracht begint bij jullie ambitie en de verbeterthema’s die jullie belangrijk vinden.  

Door het opleiden van interne schoolcoaches en schoolleiding maken jullie de aanpak snel eigen, nemen jullie eigenaarschap en bouwen jullie aan duurzame verbetering. 

Onze expertcoach begeleidt dit proces op school. Samen werken jullie in korte tijd toe naar de start met het hele team. 


Na de schoolbrede start werken kleine teams vervolgens cyclisch aan de gekozen verbeterthema’s: via haalbare doelen, concrete acties en gezamenlijke reflectie. 

Zo groeit jullie verbetercultuur stap voor stap – met lef, vertrouwen en merkbaar en meetbaat beter resultaat. 

Een krachtige, gedeelde werkwijze binnen de hele stichting? Het kan en we zien het in steeds meer po- en vo-besturen en roc’s.
 
Als steeds meer van jullie scholen of teams werken volgens de principes en mindset van leerkracht, kunnen jullie de begeleiding van ons overnemen. Dat juichen we zelfs toe. Jullie eigen verandercoaches worden opgeleid en nemen stap voor stap de begeleiding op zich – ondersteund en getraind door stichting leerkracht

Via het peer review programma Leren tussen Scholen leren scholen van en met elkaar, delen ze praktijkervaringen en inspireren ze elkaar om ook bovenschools of tussen teams steeds beter onderwijs te realiseren. 

Zo groeit een beweging waarin samen leren en verbeteren vanzelfsprekend wordt – gedragen, verbonden en versterkt door jullie eigen mensen. 

Drie randvoorwaarden

De basis van onze methodiek

  • Ambitie

    Aan het begin van het schooljaar bepalen jullie de focus voor het komende jaar door het stellen van een ambitie en verbeterthema’s.
  • Ritmiek

    In kleine teams ga je aan de slag met de verbeterthema’s door concrete doelen te stellen en hier wekelijks samen aan te werken.
  • Retrospective

    Aan het einde van elke periode kijk je als team terug én vooruit. Je deelt successen en bepaalt nieuwe acties voor de volgende periode.
De vier leerkracht-instrumenten

Je werkt als team samen aan de lespraktijk om jullie onderwijsdoelen te realiseren

De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin je met je collega’s en de schoolleiding de voortgang bespreekt op jullie doelen voor deze periode. Aansluitend ga je in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.

De doelen die je met je team stelt, vertaal je in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruik je elkaars kennis en kijk je samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.

Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom geef je als leraar deze les en vraag je je collega de les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.

De leerling of student is de grootste inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering.

Word elke dag samen een beetje beter!

In vier stappen naar een verbetercultuur op jouw school

  • Voorbereiden en startfase

    Het realiseren van een verbetercultuur vergt een goede voorbereiding.
  • Startdag

    Start met de hele school en focus direct samen op jullie verbeteringen.
  • Aan de slag

    In kleine teams aan de slag met het verbeteren van jullie onderwijs.
  • Verdiepen en uitbouwen

    Samen nog beter worden en verder de verbetercultuur vormgeven.
Het effect van werken met leerkracht

Onderzoek laat zien: leerkracht leidt tot een lerende cultuur en sterkere leraren

Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar.
De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur.


leerkracht-programma's

Met deze programma's word je Elke dag samen een beetje beter

Het Leerkracht-programma

Beter onderwijs, meer werkplezier en betrokken leerlingen/studenten.

Besturen-programma

Intersectoraal leiderschapsprogramma voor bestuurders

Het inspiratie-programma

Het programma voor scholen die de verbetercultuur willen blijven voeden en verdiepen.

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen? 

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School