Onderzoek na onderzoek laat zien wat het verschil maakt: leraren en schoolleiders die samen het onderwijs verbeteren. Zij bereiken meer met hun leerlingen en studenten. Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en samen aan nóg beter onderwijs werkt. Leerkracht creëert zo’n verbetercultuur op scholen.
Een verbetercultuur is een omgeving waarin iedereen - van leraren tot schoolleiding - bezig is met kwaliteitsverbeteringen voor de leerlingen. Het uitgangspunt is: ‘elke dag samen een beetje beter’. In een verbetercultuur leren leraren van en met elkaar, en werken ze samen met hun leerlingen aan het verbeteren van het onderwijs.
Als het gaat om de aanpak hebben jullie vanaf het begin het stuur in handen. Leerkracht begint bij jullie ambitie en de verbeterthema’s die jullie belangrijk vinden.
Door het opleiden van interne schoolcoaches en schoolleiding maken jullie de aanpak snel eigen, nemen jullie eigenaarschap en bouwen jullie aan duurzame verbetering.
Onze expertcoach begeleidt dit proces op school. Samen werken jullie in korte tijd toe naar de start met het hele team.
Na de schoolbrede start werken kleine teams vervolgens cyclisch aan de gekozen verbeterthema’s: via haalbare doelen, concrete acties en gezamenlijke reflectie.
Zo groeit jullie verbetercultuur stap voor stap – met lef, vertrouwen en merkbaar en meetbaat beter resultaat.
Een krachtige, gedeelde werkwijze binnen de hele stichting? Het kan en we zien het in steeds meer po- en vo-besturen en roc’s.
Als steeds meer van jullie scholen of teams werken volgens de principes en mindset van leerkracht, kunnen jullie de begeleiding van ons overnemen. Dat juichen we zelfs toe. Jullie eigen verandercoaches worden opgeleid en nemen stap voor stap de begeleiding op zich – ondersteund en getraind door stichting leerkracht.
Via het peer review programma Leren tussen Scholen leren scholen van en met elkaar, delen ze praktijkervaringen en inspireren ze elkaar om ook bovenschools of tussen teams steeds beter onderwijs te realiseren.
Zo groeit een beweging waarin samen leren en verbeteren vanzelfsprekend wordt – gedragen, verbonden en versterkt door jullie eigen mensen.
De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin je met je collega’s en de schoolleiding de voortgang bespreekt op jullie doelen voor deze periode. Aansluitend ga je in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.
De doelen die je met je team stelt, vertaal je in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruik je elkaars kennis en kijk je samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.
Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom geef je als leraar deze les en vraag je je collega de les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.
De leerling of student is de grootste inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering.
Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert. Waardoor leraren significant sterker worden, al binnen één jaar.
De onderzoekers kennen uit hun onderzoekspraktijk en internationaal onderzoek geen onderwijsprogramma dat zo snel en effectief werkt in het creëren van een professionele cultuur.