Stichting Leerkracht
PO / Leraren / Wat is een verbetercultuur?

Samen werken aan beter onderwijs

In het PO met een verbetercultuur maak je van 'samen verbeteren' een vast onderdeel van je werk. Je leert van en met je collega’s, geeft elkaar feedback en werkt samen aan wat echt impact heeft op leerlingen. Niet als extra, maar als manier van werken.

Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – van leraren tot schoolleiding – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren. 

ervaring

Tijd en focus op wat echt belangrijk is

ervaring

Systematisch verbeteren voor de leerlingen

ervaring

Experimenteren en uitproberen in de klas

ervaring

Samen met collega's leren en verbeteren

ervaring

Leren van feedback van je leerlingen

ervaring

Vasthouden van verbeteringen en uitbouwen

Waarom een verbetercultuur?

In een verbetercultuur pakken jij en je collega’s de regie

Echte onderwijsverbetering begint bij de leraar. Vakmensen die elke dag het verschil maken voor hun leerlingen.

Maar hoe doe je dit als de tijd schaars is en de druk toeneemt?

Samen met je collega’s neem je het heft in handen. Jullie bepalen samen waaraan jullie verbeteren voor jullie leerlingen. Zo werk je aan duurzaam beter onderwijs. Met de leerkracht-aanpak kan je zo'n verbetercultuur realiseren.

Kenmerken van een verbetercultuur

Samen continu verbeteren

  • Samenwerking

    Leraren en schoolleiding werken intensief samen.
  • Doelgericht

    Er is een gezamenlijke visie en er zijn duidelijke doelen.
  • Onderzoek

    Data en onderzoek wordt ingezet om te verbeteren.
  • Kleine stappen

    Verbeteringen worden in kleine, haalbare stappen doorgevoerd.
  • Reflectie

    Er is ruimte voor reflectie en feedback.

De achtergrond van een verbetercultuur

Een verbetercultuur is niet iets nieuws. Als je gaat kijken naar landen en regio’s met nog veel beter onderwijs – zoals Ontario, Massachusetts, Singapore en Estland – dan zie je scholen met zo’n cultuur. En in bedrijven zoals Bol.com, ING of ASML en ziekenhuizen zoals het UMCU en LUMC werkt dit net zo. Daar heet deze manier van werken ‘Lean’ of ‘Agile-Scrum’. Het is een beproefde manier van werken.

Verbetercultuur - voor in de school

12 december 2019 5 minuten

Collective teacher efficacy (CTE)

11 maart 2024 5 minuten

Onderzoekscultuur

11 februari 2022 5 minuten
verbetering

12+ jaar ervaring

Stichting leerkracht heeft meer dan 12 jaar bewezen ervaring in het verbeteren van onderwijskwaliteit.
verbetering

1.600 scholen

Meer dan 1.600 scholen in Nederland hebben meegedaan met het leerkracht programma.
verbetering

Bewezen effectief

Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert.

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen en wat jullie willen gaan bereiken?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.


Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School