In het PO met een verbetercultuur maak je van 'samen verbeteren' een vast onderdeel van je werk. Je leert van en met je collega’s, geeft elkaar feedback en werkt samen aan wat echt impact heeft op leerlingen. Niet als extra, maar als manier van werken.
Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – van leraren tot schoolleiding – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren.
Echte onderwijsverbetering begint bij de leraar. Vakmensen die elke dag het verschil maken voor hun leerlingen.
Maar hoe doe je dit als de tijd schaars is en de druk toeneemt?
Samen met je collega’s neem je het heft in handen. Jullie bepalen samen waaraan jullie verbeteren voor jullie leerlingen. Zo werk je aan duurzaam beter onderwijs. Met de leerkracht-aanpak kan je zo'n verbetercultuur realiseren.
Een verbetercultuur is niet iets nieuws. Als je gaat kijken naar landen en regio’s met nog veel beter onderwijs – zoals Ontario, Massachusetts, Singapore en Estland – dan zie je scholen met zo’n cultuur. En in bedrijven zoals Bol.com, ING of ASML en ziekenhuizen zoals het UMCU en LUMC werkt dit net zo. Daar heet deze manier van werken ‘Lean’ of ‘Agile-Scrum’. Het is een beproefde manier van werken.
Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen en wat jullie willen gaan bereiken?
In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.