Stichting Leerkracht
MBO / Docenten / Wat is een verbetercultuur?

Doelgericht samen verbeteren

Een verbetercultuur is een manier van werken, niet iets extra's. Als mbo-docenten maken jullie samen 'het verbeteren van jullie onderwijs' een vast onderdeel van het werk. Je leert van en met je collega’s, geeft elkaar feedback en werkt aan wat echt impact heeft op jullie studenten. 

Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – van docenten tot leidinggevenden – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren. 

ervaring

Tijd en focus op wat echt belangrijk is

ervaring

Systematisch verbeteren voor de studenten

ervaring

Experimenteren en uitproberen in de groep

ervaring

Leren van feedback van studenten

ervaring

Samen met collega's leren en verbeteren

ervaring

Vasthouden van verbeteringen en uitbouwen

Waarom een verbetercultuur?

In een verbetercultuur pakken jij en je collega’s de regie

Echte kwaliteitsverbetering begint bij de docent. Maar hoe doe je dat als de tijd schaars is en de druk toeneemt?

Samen met je collega’s nemen jullie het heft in eigen handen. Jullie bepalen zelf aan welke onderwijsverbeteringen jullie werken en leggen daar de focus op. Zo werk je niet alleen aan beter onderwijs, maar neemt de werkdruk af en het werkplezier toe.

Leerkracht ondersteunt jullie bij het realiseren van zo’n verbetercultuur.

Kenmerken van een verbetercultuur

Samen elke dag een beetje beter

  • Samenwerking

    Docenten en leidinggevenden werken intensief samen.
  • Doelgerichtheid

    Er is een gezamenlijke visie en duidelijke doelen.
  • Onderzoek

    Data en onderzoek worden ingezet om te verbeteren.
  • Kleine stappen

    Verbeteringen worden in kleine, haalbare stappen doorgevoerd.
  • Reflectie

    Er is ruimte voor reflectie en feedback.

De achtergrond van een verbetercultuur

Een verbetercultuur is niet iets nieuws. Als je gaat kijken naar landen en regio’s met nog veel beter onderwijs – zoals Ontario, Massachusetts, Singapore en Estland – dan zie je scholen met zo’n cultuur. En in bedrijven zoals Bol.com, ING of ASML en ziekenhuizen zoals het UMCU en LUMC werkt dit net zo. Daar heet deze manier van werken ‘Lean’ of ‘Agile-Scrum’. Het is een beproefde manier van werken.

Verbetercultuur - voor in de school

12 december 2019 5 minuten

Kwaliteitsverbetering in het mbo

4 mei 2021 5 minuten

Lerende cultuur

14 november 2022 5 minuten
verbetering

12+ jaar ervaring

Stichting leerkracht heeft meer dan 12 jaar bewezen ervaring in het verbeteren van onderwijskwaliteit.
verbetering

1.600 scholen

Meer dan 1.600 scholen in Nederland hebben meegedaan met het leerkracht programma.
verbetering

Bewezen effectief

Onderzoek van de Universiteit Utrecht op honderden scholen bewijst dat leerkracht snel en effectief een lerende cultuur op scholen creëert.

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school of opleiding kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities, bij wat jullie al doen en wat jullie willen gaan bereiken?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als opleiding elke dag een beetje beter wordt.


Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School