Leerkracht is een methode en aanpak die ontwikkeld is samen met scholen, waarmee je als docent je onderwijs nog beter maakt, meer werkplezier krijgt en de werkdruk vermindert. Met leerkracht ga je direct concreet aan de slag voor je eigen klassen . Door dit te doen ontwikkelen jullie samen een duurzame verbetercultuur op school.
Als team bepalen jullie samen jullie ambitie en welke verbeterthema’s belangrijk zijn om aan te werken. Jullie onderzoeken welke verbeteringen nodig zijn en welke aanpak in de klassen het verschil kan maken.
Door dit direct om te zetten in concrete acties in de klas, ervaren jullie en de leerlingen gelijk effect. Samen met je collega’s bespreek je de effecten, leer je van elkaar en werk je samen aan het nog beter maken van je lessen. Door leerlingen te betrekken bij de verbeteringen neemt eigenaarschap toe en krijg je waardevolle feedback.
De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin je met je collega’s de voortgang bespreekt op jullie doelen voor deze periode. Aansluitend ga je in een werksessie direct met de bijbehorende acties aan de slag.
De doelen die je met je team stelt, vertaal je in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruik je elkaars kennis en kijk je samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.
Of een verbetering werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom probeer je verbeteringen direct uit en vraag je een collega deze les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.
De leerlingen zijn een inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs. Zo werken ze mee aan verbeteringen en wordt hun betrokkenheid groter.
Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities, bij wat jullie al doen en wat jullie willen gaan bereiken?
In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.