In een po-stichting met een verbetercultuur is continu werken aan beter onderwijs geen project of losse interventie, maar onderdeel van de dagelijkse focus. Alle lagen binnen de stichting nemen verantwoordelijkheid voor de verbetering van de onderwijskwaliteit, leren actief van en met elkaar, en stemmen verbeteracties af op wat het meeste effect heeft voor leerlingen. Dit versterkt de professionele cultuur en leidt tot duurzaam betere resultaten.
Een verbetercultuur is de manier van samenwerken binnen de school, waarin iedereen – bestuurders, schoolleiding, leraren – gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs voor de leerlingen. Het gaat om gedeelde waarden en overtuigingen – zoals eigenaarschap, openheid en vertrouwen – die zichtbaar worden in dagelijkse gewoonten: feedback vragen, experimenteren, leren van onderzoek en data en samen successen vieren.
Als bestuurder van een po-stichting weet je dat je het verschil maakt door focus te brengen, het management te betrekken en de lat hoog te leggen – voor jezelf, je schoolleiders en je leraren.
Hoe houd je dat vast en zorg je dat niet alles op jouw schouders terecht komt?
Een verbetercultuur zorgt ervoor dat je samen met je managementteam bouwt aan nog beter onderwijs, zonder dat jij alles alleen hoeft te dragen. Leerkracht helpt zo’n cultuur te creëren binnen jullie stichting.
Het onderzoek van McKinsey laat zien dat leerlingen van de beste 10% basisscholen één niveau hoger doorgaan op het voortgezet onderwijs dan de leerlingen van de onderste 10%. 75% Van de verschillen tussen scholen wordt verklaard door doelmatig handelen van onderwijsprofessionals, met daarin centraal een continue verbetercultuur.
De conclusie van de Onderwijsinspectie is dezelfde: goede scholen hebben een verbeter- en onderzoekscultuur. Een cultuur waarin het lerarenteam en de schoolleiding intensief samenwerken aan onderwijs en doelgericht het onderwijs beter en beter maken.