“De jarenlange terugloop van de taal-, reken- en burgerschapsvaardigheden moet eindelijk een halt toegeroepen worden. Dat is broodnodig om jongeren volwaardig mee te kunnen laten doen aan de maatschappij” stelt de Inspectie van het Onderwijs in het rapport de Staat van het onderwijs. Volgens hen is dit niet alleen noodzakelijk, maar ook haalbaar. Dat klinkt in theorie prachtig, maar hoe is dit ook in jouw klas realiseerbaar? Voor je gevoel heb je nu al te weinig tijd, Hoe bereik je dan toch effect?
Wil je begrijpend lezen versterken dan zegt onderzoek: ga niet nog harder aan de slag met leesstrategieën, maar zet in op woordenschat en kennis van de wereld. Als je rekenresultaten wilt verhogen, dan laat onderzoek van de inspectie zien dat je moet inzetten op automatisering. Maar hoe doe je dat? Daar is vakkennis voor nodig. Die kennis is er. Voor een groot deel in je eigen team. Samen weet je enorm veel. En wat je niet weet, dat kun je vinden. Op sites zoals Onderwijskennis.nl vind je handvatten voor ‘evidence informed onderwijs’ of je huurt een expertleraar in voor een cursus.
Met alleen nieuwe kennis bereik je géén resultaat Wat zegt onderzoek van de Engelse Education Endowment Foundation over het toepassen van onderwijsonderzoek in de klas? Het volgen van cursussen, het bijwonen van conferenties of het lezen van leidraden leidt niet tot resultaat. Geen enkel resultaat zelfs. Is dit verbazingwekkend? Nee. Denk maar aan die cursussen die jij moest bijwonen waar je niet om had gevraagd. Of waar je wel enthousiast over was, maar toen je terug kwam op school was daar de waan van de dag die het overnam.
Wat zegt onderzoek van de Engelse Education Endowment Foundation over het toepassen van onderwijsonderzoek in de klas? Het volgen van cursussen, het bijwonen van conferenties of het lezen van leidraden leidt niet tot resultaat. Geen enkel resultaat zelfs.
Wat zegt onderzoek van de Engelse Education Endowment Foundation over het toepassen van onderwijsonderzoek in de klas? Het volgen van cursussen, het bijwonen van conferenties of het lezen van leidraden leidt niet tot resultaat. Geen enkel resultaat zelfs.
Is dit verbazingwekkend? Nee. Denk maar aan die cursussen die jij moest bijwonen waar je niet om had gevraagd. Of waar je wel enthousiast over was, maar toen je terug kwam op school was daar de waan van de dag die het overnam.
Klinkt logisch? Ja, in een school met zo’n cultuur werk je doelgericht, met je hele team, elke dag, aan de door jullie gekozen basisvaardigheid. Waarbij je van elkaar leert, externe kennis gebruikt, dingen in de les uitprobeert en continu verbetert. Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Stichting leerkracht is opgericht om scholen te ondersteunen bij het creëren van zo’n verbetercultuur.
Dat is een cultuur waarin leraren in teams van 5 tot 9 personen doelgericht samenwerken aan het verbeteren van hun lespraktijk. Zij stellen doelen, verbeteren lessen, bezoeken die lessen bij elkaar en vragen feedback.
Dat werkt. Onderzoek van de Universiteit Utrecht laat zien: binnen één jaar een lerende cultuur op school en binnen twee jaar leraren die aantoonbaar beter zijn in hun vak. Hoe worden zij beter in hun vak? Door te leren van collega’s, van onderzoek en door wat ze uitproberen in hun les.
En dat werkt aanstekelijk. Twaalf jaar na onze start in 2012 werken nu 1.600 scholen met met leerkracht.
Als school verbeter je basisvaardigheden met ‘evidence-informed’ interventies die in de interventiekaart staan én met andere interventies waarvan is aangetoond dat ze bijdragen aan de verbetering van de basisvaardigheden, zoals professionalisering van het onderwijspersoneel.
Het NRO zegt over professionalsering en ontwikkeling: ‘De ontwikkeling van onderwijspersoneel en organisatie is essentieel voor de onderwijskwaliteit. Door systematisch in te zetten op leren en innoveren kan een onderwijsorganisatie een duurzame verbetercultuur realiseren.’ Kortom, kies een basisvaardigheid om mee aan de slag te gaan, en gebruik de verbetercultuur om impact te realiseren.
Bij Dus-I vind je wat je nodig hebt als subsidieontvanger, om je activiteitenplan in te vullen.