BBS De Vuurvogel is een grote basisschool in Helmond. Sinds 2013 werken zij met Groepsdynamisch Onderwijs (GDO) voor hun pedagogische aanpak en als leidraad voor hun visie. Na jaren van veranderingen in het team, met nieuwe collega’s, werd ‘verbastering’ van deze visie zichtbaar.
Vanuit de veiligheidsmonitor kreeg het team signalen dat datgene wat ze deden, niet voldoende bleek voor alle leerlingen: het pedagogisch klimaat van de school en de veiligheidsbeleving gingen achteruit. Hier wilde het team schoolbreed verandering in realiseren.
Het team wilde dit bewerkstelligen door de routines vanuit GDO die goed werkten te behouden en aan te vullen met inzichten uit Tom Bennett’s boek ‘Regie in de klas’ over leerlinggedrag. Het team wilde vaste routines die schoolbreed worden toegepast. Zij zijn daar schooljaar 2023-2024 mee gestart, na een workshop van leraar Gert Verbrugghen van het Alfrinkcollege.
Dit artikel is tot stand gekomen met de input van Linda van de Voort, leraar BBS De Vuurvogel in Helmond
De regels en routines die het team sinds hun start met groepsdynamisch onderwijs hadden afgesproken werden niet meer consequent door alle teamleden gehanteerd. Het team zat niet meer op één lijn. Het effect was steeds meer ‘brandjes blussen’ bij problematisch gedrag van leerlingen, wat ten koste ging van de onderwijstijd én onderwijskwaliteit.
Uit het leerlingvolgsysteem bleek een lager gevoelde veiligheidsbeleving en een hoger gevoelde pestbeleving bij kinderen. Kinderen zochten op het schoolplein steeds meer de grenzen op, er waren conflicten, zowel verbaal als fysiek. De afspraak was dat fysieke conflicten altijd gemeld zouden worden door leerlingen. Bovendien dat als een kind een ander kind pijn deed, altijd de ouders van het kind dat zich misdraagt zouden worden gebeld en dat een sanctie volgt (zoals bijvoorbeeld binnenblijven dag erna bij een pauze). Maar niet elke leraar die surveilleerde deed dit consequent. Met als gevolg dat leerlingen het gevoel kregen ‘er gebeurt hier toch niets’ en zij soms flink boos uit een pauze de klas binnen kwamen. De leerkrachten wilde dit dan uitpraten, wat ten koste ging van de lestijd. De conflicten begonnen daardoor ook het lesgeven te raken. Het was tijd om verandering aan te brengen.
Het team besloot daarom dit schooljaar (2023-2024) te starten met ‘sociaal-emotioneel’ (SEO) als één van de drie speerpunten (naast rekenen en taal.). BBS De Vuurvogel werkt met ontwerpteams die elk één van die drie speerpunten op zich neemt. Elk van de circa 45 teamleden kiest voor een ontwerpteam dat bij hem past. Zo werken vier teams van elk ongeveer 10 leerkrachten elk aan één speerpunt van de school. Elk trimester staat een ander speerpunt centraal en in het eerste trimester dus SEO. Hierbij werd ingestoken op een gezamenlijke visie op sociaal emotioneel leren en het verbeteren van het pedagogisch klimaat voor alle leerlingen, door juiste afstemming in leerkrachthandelen en samen routines af te spreken.
Het team gebruikte een drietal instrumenten
Niet elk idee dat je hebt wordt direct omarmd door het team. Zo’n idee doordrukken zonder draagvlak heeft geen zin. Hoe kun je draagvlak creëren? Een voorbeeld van BBS De Vuurvogel:
Weerstand in het team
Eén van de routines die het ontwerpteam wilde afspreken was de wekelijkse ‘socio-kring’ weer goed uit te voeren, zoals destijds volgens GDO was afgesproken. Sommige teamledenwaren wat sceptisch: ‘Ik besteed op mijn eigen manier aandacht aan SEO en hoef dat niet altijd met die opbouw en regels van de socio-kring.’ Of ‘Het is veel werk om in een kring te gaan met meer dan 20 kinderen’. Bij de routine socio-kring hoort namelijk een lege kring, zonder tafels in het midden, met een vaste zitplaats voor de leerlingen.
Uitproberen wat het effect is
In gesprek met het team is afgesproken het toch uit te proberen onder het motto ‘we hebben genoeg gepraat, we gaan het gewoon doen zoals afgesproken om het door de hele school hetzelfde aan te pakken en te kijken wat het oplevert’. Bovendien sprak het team af om bij elkaar te gaan kijken bij het uitvoeren van deze kringgesprekken en met een kijkwijzer te observeren welke aspecten waardevol waren om voort te zetten of juist niet. Dit leidde vervolgens tot enthousiaste gesprekken over mooie verwoordingen van leerlingen naar elkaar over hun gedrag, over wat zij zelf kunnen doen om de omgang met elkaar te verbeteren en het geven van complimenten aan elkaar.
Een gedragen besluit
Na een aantal weken uitproberen volgde een gesprek met het hele team met de vraag ‘Gaan we dit voortaan allemaal zo doen’. Na het lezen van ‘Regie in de Klas’ en de workshop van Gert Verbrugghen, wist het team hoe belangrijk het is om samen achter een besluit te staan en dit uit te voeren. Daarom werd gestemd over de socio-kring en nu is de routine afgesproken, met een ‘Vervuurvogelde’ routine van deze socio-kring. Kortom, het draagvlak werd gecreëerd door niet te beginnen met zo’n besluit, maar pas nadat de routine haar effect had bewezen op een passende manier voor de leerlingen en het team.
De leraren surveilleren actief en hebben afspraken gemaakt over hoe om te gaan met meldingen door kinderen. Er komt dan een driehoeksgesprek. Dat werkt als volgt. Als een kind zich meldt omdat het gepest is of pijn is gedaan, dan vraagt de leraar het kind dat incident te melden om zodoende het kind te kunnen halen dat pestte of pijn deed. In een gesprek met de leraar en de ‘dader’ vraagt de melder ‘Waarom deed je dat?’. De leraar is de gespreksleider en vraagt door, bijvoorbeeld: ‘Wat vind je ervan dat je dat deed?’ Je probeert de dader zich te laten verplaatsen in de ander. Het effect is dat kinderen die gepest werden zich gehoord voelen (de juf komt voor mij op). Uit het logboek dat de surveillerende leraren bijhouden blijkt dat het wangedrag op het schoolplein sterk is verminderd.
Ondanks dat BBS de Vuurvogel pas net gestart is met deze werkwijze zijn de resultaten direct merkbaar:
Is het team er nu? Er zijn nog veel routines om af te spreken, leerlingen in te instrueren, te oefenen en vast te houden. Die routines, bijvoorbeeld rond lessen-wisseling, gaan helpen het lesgeven nog beter te maken.