Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd!
Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen
Het is donderdagmiddag 14.30 uur. Je leerlingen zijn net naar huis. Snel werk je nog een boterham naar binnen en ren je door naar de teamvergadering. Na een lange discussie over de verslaglegging van de leerlingbesprekingen en andere organisatorische zaken, kom je anderhalf uur later uitgeblust de meeting uit. Met te weinig tijd om je goed voor te bereiden op de volgende lesdag en dat is helaas niet de eerste keer. “Ik sta morgen maar weer wat vroeger op”: denk je gefrustreerd. Dat kan anders, maar hoe? Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?
Het antwoord op deze vraag is bekend: besteed als leraar je schaarse tijd aan het samen met collega’s werken aan jullie lespraktijk. Bied als schoolleider je leraren de ruimte en vrijheid om – gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en hun eigen expertise – samen lessen voor te bereiden. Dat is goed voor de onderwijsresultaten van leerlingen èn het werkplezier van leerkrachten. Ook al kennen we deze onderzoeksresultaten, waarom besteden veel leraren dan toch een groot deel van hun werkweek aan andere zaken en wat levert dat hen op?
Een aantal vragen ter reflectie: bedenk eens wat het effect was van die studiedag laatst. Welk aspect van wat daar voorbijkwam, pas jij als leraar nu toe in je klas? Wat voor administratief werk doe jij als leraar? Voor wie doe je dat eigenlijk en wat doet die persoon ermee? Wat hebben jouw leerlingen daaraan? En de teamvergaderingen van de afgelopen periode? Welk deel daarvan ging over het leren van leerlingen en de lespraktijk?
Misschien kom je nu tot de conclusie dat je niet veel aan die bijeenkomsten zou hebben gemist of dat al die administratie weinig oplevert. Tegelijkertijd voel je de gedachte opborrelen: “je kunt toch niet zomaar stoppen met die vergaderingen en administratie?” Waarom niet? Wat zou er gebeuren als je deze tijd zou vervangen door elke week een tot twee uur met je collega’s werken aan de lespraktijk op één of twee gebieden, een jaar lang? Welk effect zou dit hebben op jou en de kinderen in jouw klas?
Alleen al het idee om te stoppen met vergaderingen over organisatorische zaken of nutteloze administratie kan een gevoel van ongemak bij je oproepen. Dat is logisch. Jullie werken immers al jaren zo. Je hebt iets dat houvast geeft los te laten. Hoe doe je dat?
Wanneer je in staat bent om los te komen van wat je denkt te moeten ‘omdat het nou eenmaal zo is’, creëer je ruimte om in de praktijk minder tijd te gaan verspillen.
Stel, jij en jouw collega’s willen je tijd anders besteden en jullie zijn bereid hiervoor bestaande vergaderingen en werkzaamheden los te laten. Hoe breng je dat dan ten uitvoer in de praktijk?
Hoe voorkom je dat je lang praat met het schoolteam over onderwerpen zoals festiviteiten, kamp of andere organisatorische zaken? Hoe zorg je ervoor dat de tijd die je besteedt aan de voorbereiding en uitvoering van deze activiteiten zo weinig mogelijk is? Dat kan met een werkverdeling waarin groepjes leraren elk zo’n onderwerp oppakken en werken met zogenaamde ‘organisatorische borden’:
Figuur 1: Het organisatorisch bord
Door op deze manier het organisatorische werk te verdelen, houd je tijd over voor andere zaken. Wat doe je dan met de rest van de ‘vergaderpunten’?
Hoe voorkom je dat je vrijgekomen vergadertijd invult met discussies die weinig opleveren? Hoe zorg je ervoor dat je deze tijd gebruikt voor doelgericht samenwerken aan onderwijsverbetering? Dat kan als vlgt:
Door op deze manier ruimte te creëren voor onderwijsverbetering, doe je vooral wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Wat doe je dan met het administratieve werk?
Hoe besteed je minder tijd aan administratie en meer tijd aan het beste onderwijs creëren voor jouw leerlingen? Dan moet je keuzes maken over wat je niet meer of minder gaat doen. Hoe doe je dat:
Figuur 2: drie typen taken
Ten slotte, op korte termijn kost het uitzoeken van verspilling tijd, maar het levert je daarna tijdwinst op. Zo ontdek je wellicht dat je gegevens bijhoudt waar niemand iets mee doet of waarvoor je minder uitgebreid of minder vaak kunt rapporteren. En je vergadert niet meer met z’n allen over organisatorische zaken, maar je werkt samen aan jullie lespraktijk. Oftewel, je kunt echt stop zeggen tegen het verspillen van je tijd aan overbodig en energie slurpend werk.
Wil je aan de slag met de korte dagstart? Bekijk dan vier manieren om hier een start mee te maken
Ben je nieuwsgierig hoe je samen met je collega’s ruimte maakt voor het verbeteren van je eigen lespraktijk verbetert? Lees dan hier hoe je je hier mee kan starten.
Handreiking: Ruimte in regels PO / VO / MBO / HBO
Het ministerie van Onderwijs en de Inspectie van het Onderwijs maakten samen een handreiking om scholen te helpen in het verminderen van de administratieve last. In het document wordt duidelijk welke administratie de onderwijswet van scholen vraagt en hoeveel ruimte er is om hier zelf vorm aan te geven.
Document verminderen administratie PO
Document verminderen administratie VO