In deze kennisbankartikelen vind je diepgang rondom allerlei aspecten van continu verbeteren. Ben je benieuwd hoe je leerkracht specifiek kunt inzetten voor een bepaald didactisch concept? Of wat leerkracht kan betekenen als je een specifieke rol hebt in het onderwijs zoals IB-er of HR-medewerker? In de kennisbank staan meer dan 80 artikelen met praktische tips, achtergronden en doorverwijzingen rondom verschillende onderwijsthema’s.
Welkom bij dit luisterartikel van Stichting leerkracht, ‘Een sterk leerklimaat op school met klassenmanagement en over het belang van goed leerlinggedrag en wat dat van leraren vraagt’.
Als leerlingen zich op school niet weten te gedragen komt hun leren en dat van hun klasgenoten in gedrang. Als we leerlingen geen goed gedrag aanleren, zoals zelfdiscipline, doorzetten en empathie, dan gaan zij kansen missen later in hun leven.
Hoe kan het dan dat op Nederlandse scholen goed leerlinggedrag niet de norm is? Dat internationaal onderzoek laat zien dat Nederlandse klassen de meest onrustige zijn? Dat leraren schoolregels niet allemaal toepassen?
In dit artikel verkennen we de cruciale rol van goed leerlinggedrag in het creëren van een sterk leerklimaat op school. We duiken in wat goed leerlinggedrag precies inhoudt, onderzoeken het belang ervan voor zowel leerlingen als leraren en bekijken de praktische uitdagingen en oplossingen voor op school.
We richten ons op de realiteit van leerlinggedrag in Nederlandse scholen, waar uitdagingen zoals onrust in de klas en een gebrek aan motivatie prominent aanwezig zijn. Door middel van casestudy’s, zoals die van het Alfrinkcollege (een vmbo) en Brede Basisschool De Vuurvogel, bieden we inzichten in effectieve strategieën en praktijken die hebben geleid tot merkbare verbeteringen in het gedrag van leerlingen en het algehele leerklimaat.
Bovendien tackelen we enkele veelvoorkomende mythes over leerlinggedrag en sluiten we af met het belang van een consistente, schoolbrede aanpak om gewenst gedrag te realiseren en te handhaven.
In Luisterartikel 2 hoor je hoe je een sterk leerklimaat op school kan creëren.
Eén op de vier leerlingen in het VO blijkt met 15 jaar een onvoldoende leesniveau te hebben om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dit terwijl eindtoetsen op de basisschool de indruk geven dat leerlingen begrijpend lezen onder de knie hebben. Dat kan en moet beter.
Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna vertellen we wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt versterken.
Je kunt het geschreven artikel over begrijpend lezen en alle bronnen vinden op de kennisbank-pagina over begrijpend lezen.
Het artikel is geschreven door Mirande Neijnens en Jaap Versfelt en het artikel is ingesproken door Tessa Brummelkamp.
en wat werkt daarbij?