Stichting Leerkracht
Groeikracht op De Toermalijn

Samen bouwen aan beter onderwijs

Sinds dit schooljaar werkt basisschool De Toermalijn met de Groeikracht-methodiek, een aanpak gericht op continue onderwijsverbetering. Intern begeleider Deborah Winkels, al drie en een half jaar werkzaam op De Toermalijn en met zestien jaar onderwijservaring, vertelt over de implementatie en de eerste bevindingen.

Groeikracht

Groeikracht is de benaming voor een traject waarmee schoolteams in staat gesteld worden om het onderwijs zelf – bottom-up – te verbeteren. Groeikracht biedt leraren en schoolleiders tijd, kennis en kunde, zodat zij vanuit de eigen praktijk, vanuit hun eigen ambitie kunnen starten en daarbij leren om kennis uit onderzoek effectief toe te passen. Op die manier werkt een team bottom-up aan een onderzoeks- en verbetercultuur op school. Groeikracht maakt gebruik van de leerkracht-werkwijze, aangevuld met inzichten uit het leerontwikkelingsfonds (LOF). Groeikracht wordt samen met het CAOP uitgevoerd. 


Kijk ook op: https://groeikrachtinonderwijs.nl/


Onderwijs in een uitdagende omgeving

De Toermalijn bevindt zich in een wijk waar extra zorg en begeleiding essentieel zijn. “Je kunt hier zoveel betekenen voor de kinderen,” vertelt Winkels. “Dat maakt het werk uitdagend, maar ook ontzettend waardevol.”

Het team was al bezig met het creëren van een verbetercultuur, maar wilde zichzelf nog kritischer onder de loep nemen. De directie zag in de leerkracht-methodiek een kans om dit te versterken. Toen de school subsidie kreeg voor Groeikracht, werd besloten deze aanpak te integreren, zij het op een eigen manier.

Onze schoolcoaches waren nog niet volledig opgeleid, maar ze hebben het gewoon opgepakt.

Deborah Winkels

Intern begeleider De Toermalijn

Een snelle start, met eigen accenten

Waar scholen doorgaans stapsgewijs starten met Groeikracht, koos De Toermalijn ervoor om al vroeg in het schooljaar met bordsessies en werksessies te beginnen. “Onze schoolcoaches waren eigenlijk nog niet volledig opgeleid, maar ze hebben het gewoon opgepakt,” vertelt Winkels. “We wilden niet wachten en meteen aan de slag.”

Om de methodiek toegankelijker te maken, werkt Winkels aan visuele ondersteuning, zoals compacte stappenplannen en kwaliteitskaarten. “Een afbeelding met kernwoorden maakt het proces overzichtelijker voor zowel leraren als schoolcoaches,” legt ze uit.
Deze visuals omvatten onder andere schematische weergaven van onderwijsdoelen, eenvoudig te volgen stappenplannen en visuele samenvattingen van de lesaanpak. “Door complexe informatie te vertalen naar heldere visuals, kunnen collega’s snel zien wat de volgende stap is zonder door lange documenten te hoeven bladeren,” zegt Winkels. Het team ervaart deze aanpak als verhelderend en efficiënt.

Zelf gemaakte visual van gezamelijk lesontwerp
Zelf gemaakte visual van gezamelijk lesontwerp
Visual doel formuleren
Visual doel formuleren

Onderzoek als basis voor lesverbetering

Een belangrijke pijler van Groeikracht is werken vanuit bewezen effectieve methodes. “Het is verleidelijk om een leuke les van Pinterest te halen, maar we willen juist focussen op wat écht werkt,” aldus Winkels. Dit blijft een leerproces: “We zijn nog steeds zoekende en moeten oppassen dat we niet zomaar iets proberen zonder eerst naar onderzoek te kijken.”

Focus op rekenen en taal

Het schooljaar begon met een focus op rekenen. Hoewel de grote doelen uit het schoolplan nog niet volledig behaald zijn, ziet Winkels vooruitgang: “We hebben nu twee teams die veel meer met elkaar in gesprek zijn over onderwijs. Dat is al een grote winst.” Na de herfstvakantie verschoof de aandacht naar technisch lezen en de selectie van een nieuwe taalmethode.

Voorheen kwamen leraren nauwelijks in elkaars klas. Nu bezoeken onderbouwleraren de bovenbouw en andersom. Dat zorgt voor meer overlap en samenhang in het onderwijs.

Deborah Winkels

Intern begeleider

Van gesloten deuren naar samenwerking

Een opvallende verandering is de toegenomen samenwerking tussen collega’s. “Voorheen kwamen leraren nauwelijks in elkaars klas,” merkt Winkels op. “Nu bezoeken onderbouwleraren de bovenbouw en andersom. Dat zorgt voor meer overlap en samenhang in het onderwijs.”

Trots op de leerlingen

Naast de professionalisering van het team, speelt ook de stem van de leerlingen een steeds grotere rol binnen De Toermalijn. “We zijn ook heel trots op onze leerlingen,” vertelt Winkels. “De leerlingenKuip ( = naam van de leerlingarena in Rotterdam) heeft ons veel geleerd over wat zij belangrijk vinden. We hebben er inmiddels twee georganiseerd met een grote opkomst van leerlingen uit groep 3 t/m 8. De kleuters organiseren hun eigen leerlingenKuip in de klas.” Door deze aanpak krijgen de leerlingen meer inspraak en wordt hun perspectief meegenomen in de onderwijsontwikkeling.
De eerste stappen zijn gezet, maar het team blijft ontwikkelen. “We leren nog steeds en realiseren ons dat niet alles meteen perfect hoeft. Het gaat om de gezamenlijke groei,” concludeert Winkels.
Met Groeikracht bouwt De Toermalijn stap voor stap aan sterker en effectiever onderwijs, waarbij samenwerking en onderzoek centraal staan.


Lees meer ervaringen

De studentenarena van het ROC Brood en Banket: Hoe maken we de school een fijne plek voor iedereen?

15 mei 2025 5 minuten

Hoe werkt IKC De Kameleon continu aan het verbeteren van de basisvaardigheden?

9 juni 2025 5 minuten

De Guyotschool voor VSO in Haren zet vol in op het verbeteren van de onderwijskwaliteit

9 juni 2025 5 minuten

W.G. van de Hulstschool

9 juni 2025 5 minuten

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School