Wat is een leerlingbespreking?
Een leerlingbespreking is een met enige regelmaat terugkerend moment, waarop volgens een bepaalde systematiek door docenten gesproken wordt over de actuele ontwikkeling van de leerling, in de meest brede zin van het woord. Er wordt gekeken naar de totale ontwikkeling van de leerling, niet alleen naar cijfers. In het basisonderwijs wordt ook wel gesproken over groepsbesprekingen.
Wat is het effect? Er ontstaat meer eigenaarschap bij de leraar zelf in plaats van bij de IB’er, maar ook zijn/haar directe collega’s. De leraren zijn beter op de hoogte van elkaars zorgen en doelen en helpen elkaar meer bij de oplossingen. De sfeer is hierdoor ook heel erg veranderd. Voor oplossingen wordt er minder vaak gekeken naar de IB’er. Leraren gaan zelf met elkaar opzoek naar oplossingen.
Bekijk het filmpje hiernaast waar de IB’er van Apollo 11 dit zelf aan je uitlegt.
FIGUUR 1: INTERNE BEGELEIDING MET ZORGBORDSESSIE BIJ APPOLO 11
Voorbeeld PO: Zorgoverleg met een verbeterbord
Ook zie je bij verschillende scholen dat ze het verbeterbord gebruiken bij zorgoverleggen en individuele ontwikkel gesprekken met leerlingen. Bijvoorbeeld op de Tuimelaar in Hoogvliet. Hier zetten ze het verbeterbord in tijdens zorgoverleggen. Bij zo’n zorgoverleg komen verschillende partijen rondom een kind samen zoals de school, Jeugdzorg, Leerplicht, Schoolmaatschappelijk werk, Passend Onderwijs en Jeugdbescherming. Zij gaan in een zorgoverleg aan de slag om de situatie rond zorggezinnen te verbeteren. Vroeger bespraken ze dan met elkaar het gezin. Maar tegenwoordig gaat het anders op de Tuimelaar.
FIGUUR 2: VOORBEELD VAN EEN VERBETERBORD
De kinderen en ouder(s) worden betrokken tijdens het overleg doormiddel van het verbeterbord. Het kind is in de lead en doet een ‘check-in’ aan de hand van smileys: ‘Hoe voelt iedereen zich?’. Alle aanwezige kinderen van het gezin beantwoorden deze vraag.
Daarna volgen de successen: wat heeft elk van de kinderen de afgelopen periode bereikt op die punten die hij of zij wilde verbeteren? Vervolgens bespreken de kinderen met de volwassenen waar zij de komende periode aan willen werken. De IB’er schrijft ondertussen mee op het verbeterbord.
Het effect hiervan is dat zowel ouders als de kinderen betrokken zijn en het gevoel hebben invloed te hebben op de situatie. Er wordt met ze gesproken in plaats van dat er alleen maar over hen gesproken wordt
In de video hier rechts kun je luisteren naar wat IB’er Nancy Tadey hierover vertelt.
FIGUUR 3: IB’ER NANCY TADEY VERTELT HOE ZIJ DIT DOET MÉT HAAR ZORGLEERLINGEN
Voorbeeld MBO: Voortgang van de studenten visueel maken
Op het Sportcollege van ROC Midden Nederland in Utrecht hebben ze naast het verbeterbord en het organisatorisch bord ook een studentenvoortgang bord hangen. De docenten waren op zoek naar een manier om inzichtelijk te krijgen hoe het gaat met de studenten, bij wie er bijzonderheden zijn. Maar ook hoe het op studievlak verloopt. Hebben ze allemaal een stage? Wie loopt er een beetje achter doordat hij/zij sommige toetsen niet heeft gehaald? Etc.
Om dit visueel te maken hebben ze van iedere student een pasfoto’s uitgeprint en houden ze via het bord bij of er bijzonderheden zijn. De mentoren updaten het bord wekelijks. Maar het studentenbord wordt niet wekelijks maar maandelijks uitgebreid besproken tijdens de werksessie. Tussentijds worden alleen belangrijke mededelingen gedeeld.
Het effect ervan is dat in één oogopslag de voortgang van de studenten te zien is en bij wie er iets bijzonders is. Niet alleen tijdens een studentenoverleg maar constant. Dit geeft bij de docenten rust, overzicht en veiligheid at ze niet iets of iemand over het hoofd zien. Wat er natuurlijk weer toe leidt dat de studenten een betere begeleiding krijgen.
Tot slot
Wat is een overleg bij jou op school die veel tijd kost en weinig impact. Eigenlijk liggen de volgende vragen ten grondslag aan bovenstaande oplossingen:
- Hoe kunnen we de bijeenkomsten effectiever en interactiever maken?
- Hoe kunnen we de stem van de leerling meer betrekken?
- Hoe kunnen leraren meer leren van elkaar?
- Hoe kunnen we feedback hier meer in verwerken?
Ga opzoek naar andere manieren van overleggen en ga experimenteren!