22 december 2020 • Leestijd: 6 minuten
Bij kwaliteitsverbetering in het hbo gaat het om het stapsgewijs en duurzaam opbouwen van een manier van (samen)werken in docententeams waardoor continu verbeteren van het primaire onderwijsproces (= lesgeven) mogelijk wordt.
Ben je docent of teamleider in het hbo en wil je het onderwijs op school verbeteren? Samen met je collega’s?
Fijn, want uit elk onderzoek blijkt dat als docenten écht gaan samenwerken, leerlingen beter onderwijs krijgen en meer bereiken. De vraag is hoe je daar in teams mee aan de slag gaat? Want de organisatiestructuur in veel hbo’s is complex. Zo complex dat teams niet goed werken. Waardoor 1+1 geen 3 is maar 1,5.
Veel hbo’s vluchten daarom in grootse projecten, in plaats van in teamverband aan de slag te gaan met de lespraktijk.
In deze blog zoomen we in op de oorzaken hiervan en geven we suggesties voor wat er nodig is om dit te doorbreken. Om in teams meer werkplezier te hebben en meer voor de studenten te betekenen.
Onderzoek na onderzoek laat zien dat scholen met een ‘verbetercultuur’ meer bereiken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de Staat van het Onderwijs 2020 en onderzoek van McKinsey. In zo’n verbetercultuur leren docenten van elkaar en verbeteren zij met input van hun leerlingen het onderwijs. Ondersteund en gefaciliteerd door sterke (school)leiders. Onderzoek laat zien dat zo’n cultuur het verschil maakt tussen goede en matige of slechte scholen. En het pakt daarmee onderwijskwaliteit en kansenongelijkheid op schoolniveau en op landelijk niveau aan. De hierboven genoemde onderzoeken zijn gericht op het po en vo, maar het onlangs verschenen hbo-rapport van Zestor (de zes sociale partners in het hbo) ‘Samen sterk of nog meer werk’ bevestigen de conclusies.
In dit onderzoek wordt onder andere beschreven wanneer teams effectief zijn. Hiervoor is onderzoek gedaan naar wat teams in het hbo zijn en doen en de mate waarin ze succesvol zijn.
Samen verbeteren gaat alleen in sterke teams. Teams die met ambitie in kleine stapjes aan de lespraktijk werken. De belangrijkste bevindingen zijn uit het rapport van Zestor zijn:
Wat opvalt in het hbo is dat iedereen in het hbo in teams werkt. Er lijkt een groot geloof in de kracht van teams en termen als ‘zelfsturend’ of ‘resultaatverantwoordelijk’ worden daar vaak aan gekoppeld. Dat lijkt goed nieuws. De werkelijkheid is anders.
Het onderzoek van Zestor is ontluisterend. De onderzoekers concluderen het volgende:
Helaas blijkt uit onderzoeken dat de resultaten van de meeste teams tegenvallen. Veel teams hebben moeite om samen beter te presteren, dan het beste teamlid alleen kan. Gemiddeld behalen teams maar een productiviteit van 75%, dus in plaats van 1+1=3, maken teams gemiddeld van 1+1=1,5.
Het Zestor-onderzoek laat zien dat teams te groot zijn en een gezamenlijk doel missen.
We werken ondertussen met 1.000 Nederlandse scholen aan het creëren van een verbetercultuur, waaronder een flink aantal hbo-opleidingen. Wat we op de hbo’s vaak zien is dat docenten van overleg naar overleg rennen. Over onderwerpen als stages, curriculumvernieuwing, examinering, et cetera. Op een van de deelnemende scholen telden we maar liefst 167 overleggen waarin docenten actief zijn!
Het probleem van al die overleggen is het gebrek aan verantwoordelijkheid voor studenten.
Zoals in het basisonderwijs de leraren voor de bovenbouw de verantwoording nemen voor hun leerlingen. Of in het voortgezet onderwijs de leraren voor de onderbouw van het vmbo voor hun leerlingen. Daarnaast wekt het versnippering in de hand en zijn teams veel tijd kwijt met afstemmen in plaats van doelgericht te verbeteren.
Dat gebrek aan gezamenlijke verantwoordelijkheid voor studenten verklaart waarom Zestor concludeert dat 1+1 maar 1,5 is.
We weten hoe belangrijk een verbetercultuur is. We weten dat teamindeling daarvoor essentieel is. Maar wat kun je dan doen?
Ga in gesprek op school: met de opleidingsmanager, met teamleiders, met collega-docenten. Over teamindeling en doelgericht samenwerken. Hoe kan dat er uitzien?
De structuur van je opleiding wijzigen is ‘groot onderhoud’. Dat doe je het beste aan het begin van een nieuw studiejaar. Je kunt nu al wel de eerste stappen zetten. Breng bijvoorbeeld het aantal overleggen eens in kaart.
Stel jezelf bij elk overleg de vraag ‘welke impact heeft dit overleg op studenten?’ Is de impact laag? Kijk dan of het overleg weg kan, anders kan, of minder kan. Zet de gewonnen tijd in om samen met collega’s aan de slag te gaan met kleine verbeteringen in jullie onderwijs. Dat kan een goede eerste stap zijn naar meer werkplezier, meer betrokken studenten en nog beter onderwijs. En dat uiteindelijk 1+1 wel degelijk 3 kan zijn!
Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en geef je toestemming om updates van Stichting leerkracht te ontvangen.