23 augustus 2021 • Leestijd: 6 minuten
Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dat is geen nieuws, maar we hebben dankzij onderzoek wel steeds meer data en inzichten om de rol van de schoolleider zo concreet mogelijk te maken. Want wat is dan precies die rol? En wat zijn de valkuilen? In het kader van ‘elke dag samen een beetje beter’ delen we in deze blog graag onze inzichten.
Een verbetercultuur is niet nieuw. Als je gaat kijken naar landen en regio’s waar het onderwijs kwalitatief hoog scoort – zoals Ontario, Massachusetts, Finland, Singapore en Estland – dan zie je scholen met een verbetercultuur. En in veel Nederlandse bedrijven en ziekenhuizen werkt dit net zo. Daar heet deze manier van werken ‘Lean’ of ‘Agile-Scrum’. Het is een beproefde manier van werken. Sinds 2012 ondersteunt Stichting leerkracht scholen om ook zo’n verbetercultuur te creëren. Hierbij leren leraren van elkaar en verbeteren samen het onderwijs. Ondersteund door hun schoolleider. En betrekken zij alle leerlingen op school bij het verbeteren van lessen. Zo werken verkleint de kansenongelijkheid, omdat juist kinderen die meer hulp nodig hebben, baat hebben bij kwalitatief goede leraren. En, niet onbelangrijk, het vergroot ook het werkplezier van leraren. Je staat er niet meer alleen voor.
De impact die scholen met een verbetercultuur bereiken is zó groot dat na de start met 15 scholen er ondertussen zo’n 1.200 middelbare scholen, basisscholen, mbo-opleidingen en lerarenopleidingen met de methodiek van Stichting leerkracht werken. Daarnaast zijn tientallen teams van de Onderwijsinspectie en het Ministerie van OCW met leerkracht gestart.
In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft Oberon samen met onderzoekers van Universiteit Utrecht de effecten van het onderwijsprogramma leerkracht onderzocht. Ze hebben data verzameld op deelnemende po, vo en mbo scholen vanaf schooljaar 2017-2018 (zo’n 150 scholen) met verschillende vragenlijsten. Om effecten en onderliggende mechanismen te kunnen verklaren, hebben ze daarnaast 30 scholen gedurende twee jaar intensief gevolgd. Binnen deze scholen hebben getrainde onderzoekers het pedagogisch didactisch handelen van leraren en bordsessies geobserveerd en interviewden zij leraren en schoolleiders.
Naast het onderzoek dat door Oberon is uitgevoerd - specifiek naar het effect van de leerkracht-methodiek - zijn er ook andere onderzoeken die onderschrijven dat de rol van de schoolleider heel belangrijk is bij het creëren van een verbetercultuur. Zo schreef Verbiest (2003) dat het doen en laten van de (school)leider één van de sterkste en directe voorwaard is voor collectief leren. Daarbij is het van belang dat de schoolleider de groepsprocessen in school zo begeleidt dat doelen verhelderd worden, de beste ideeën van de medewerkers op tafel komen, een helder debat over de te volgen koers kan plaatsvinden en er consensus ontstaat over duidelijk verkende keuzes. Ook het stimuleren van de groepsreflectie, dit wil zeggen het volgen van de groepsbeslissingen en bijstellen van de acties op basis van de actuele ervaringen, speelt bij dit collectief leren een ondersteunende rol. Met betrekking tot het leren van de organisatie is het belangrijk dat schoolleiders de organisatie zo in richten dat geleerd kan worden.
In lijn met de onderzoeken zoals we hierboven beschreven, reiken we een aantal praktische handvatten voor schoolleiders aan. Dat doen we aan de hand van het Verandermodel van Scott Keller en Colin Price. Dit model laat zien dat je bij elke verandering oog moet hebben voor vier aspecten: overtuiging, rolmodel, systemen & processen en vaardigheden. Bij alle vier de kwadranten beschrijven we wat jij als schoolleider kunt doen, voor jezelf en je team, om stap voor stap te werken aan een verbetercultuur.
Samenvattend kunnen we concluderen dat er een heel duidelijke relatie is tussen de rol die de schoolleider inneemt en de mate van succes in het creëren van een verbetercultuur op school. Je hiervan bewust zijn en vervolgens je rol expliciet maken naar je collega’s toe zodat ze weten wat ze van je kunnen verwachten, is een mooie eerste stap. Geniet van het proces!
Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en geef je toestemming om updates van Stichting leerkracht te ontvangen.