We stellen Marcella van Wanroij enkele vragen over de 5-daagse leergang Verbetercultuur voor Schoolleiders, die zij enkele jaren geleden volgde. Marcella is meerscholen directeur binnen de Stichting Lijn 83 in Heijen, Limburg. Het jaar daarna startte zij met haar scholen de leerkracht methodiek.
Ik had al vaker van stichting leerkracht gehoord en was al langer geïnteresseerd in de aanpak. Met de school waar ik hiervoor werkte, had ik al eens een informatiebijeenkomst bezocht, maar destijds had die school besloten niet met leerkracht in zee te gaan.
Maar de aanpak heeft mij als persoon wel heel erg geprikkeld. Zodoende kwam ik de opleiding leergang Verbetercultuur voor schoolleiders tegen. Ik zag dat als het perfecte moment om in te stappen en om uit te zoeken wat het mij als persoon oplevert in mijn werk als schoolleider. En zou ik dit misschien kunnen gebruiken op mijn huidige locatie?
Dat de leerkracht-aanpak op mijn school uitgerold is en dat we er heel enthousiast mee werken.
De samenwerking tussen de AVS en Stichting leerkracht, met een programma dat echt gericht is op de rol van de schoolleider. Daarnaast een mooie kans om mensen te ontmoeten buiten mijn eigen netwerk.
Ja, ik had wel al wat instrumenten van leerkracht, zoals de bordsessies, overgenomen uit de aanpak en binnen mijn eigen praktijk ingezet. Ik had nog het idee, toen ik instapte in de leergang ‘Nou, als ik het hier leer, dan kan ik dit zelf wel voortzetten in onze organisatie. Daar heb ik niet het hele programma voor nodig’ Maar van de collega’s in de leergang leerde ik: ‘de kracht is juist om álle onderdelen in te zetten. En het vergroot het draagvlak door dit in samenwerking met leerkracht te doen.’
Je ervaart wat de kracht is van de samenhang tussen de instrumenten en het werken middels een vaste ritmiek. En daarnaast ook het belang van de Startdag met het team en het verhaal dat je daar als schoolleider deelt. Dat dat er echt toe doet in de organisatie.
Wat ik fijn vond was, omdat ik de leergang heb gevolgd, dat ik zelf al kennis en vaardigheden had om het te gaan doen. Ik wist wat er allemaal bij zou komen kijken. Dat maakt het ingaan en het begeleiden van het traject met het team gemakkelijker.
Wat ik na de leergang heb gedaan is aan twee kritische collega’s uitgelegd waarom ik zo enthousiast ben geworden vanuit de leergang. En gezegd: Jullie kennen mij. Ik ben snel enthousiast en kan dan doordraven. Als jullie zeggen ‘Dit zou wel eens van waarde kunnen zijn voor onze school’, dan pas ga ik het voorleggen aan het team’.
Die collega’s waren erg enthousiast en toen hebben we het voorgelegd aan het team. Pas toen het team daar ‘ja’ op zei, zijn we de instrumenten in gaan zetten. Dat draagvlak was voor mij erg belangrijk. Dat samendoen is ook de kracht van de instrumenten. Daarna zijn we de invoering van de instrumenten in de ‘light versie’ gaan doen. Op maat van het team.
Zeker, ik had verwacht om meer de achtergrond van leerkracht te begrijpen. Kennis en vaardigheid van de inzet van de instrumenten te krijgen en hoe ga je dit vervolgens uitrollen in een school. Ik kon de praktijkvoorbeelden vanuit de leergang gebruiken en delen met het team.
Hoe waardevol het is om met verschillende collega’s in het vak het gesprek te voeren en om ervaringen te delen, tips te krijgen en samen kennis op te doen over hoe je dit in je eigen praktijk kan inzetten. Je zit op dezelfde stoel en loopt tegen dezelfde dingen aan en het is fijn om dit met elkaar uit te wisselen. Je krijgt handvatten om je eigen team beter te kunnen begeleiden, en wordt bewust van de cruciale rol die jij als schoolleider hebt.
Het bedrijfsbezoek was zeker waardevol, heel fijn om eens buiten de kaders van onderwijs te horen hoe het gaat. Doordat de organisaties laten zien wat je met een duidelijke inzet van structuren, instrumenten en een heldere visie teweegbrengt in de organisatie. Dat onderschrijft meteen de kracht van leerkracht .
Het bezoek aan een school die al jaren met leerkracht werkt, was ook erg waardevol. Die school liet ook zien dat je ook de ruimte hebt om de methodiek in je eigen ‘jasje’ te gieten. Iedereen vertaalt de instrumenten naar zijn eigen schoolpraktijk. Dat met elkaar bespreken was ook heel nuttig. Hoe ben je als school naar je eigen werkwijze toe gegroeid en wat zorgt ervoor dat je deze manier hebt gekozen. En dat geeft je zelf ook weer inzicht.