Een van de belangrijkste kernwaarden van leerkracht is ‘Vertrouwen in de kracht van de leraar’. We hebben de stellige overtuiging dat de kracht en de potentie van leraren enorme groot is. We hebben hoge verwachtingen en werken in co-creatie met scholen en opleidingen aan de ontwikkeling en realisatie van de eigen verbetercultuur.
In een beperkte tijdspanne reiken we leraren, schoolcoaches en schoolleiders nieuwe handvatten en structuren aan om op een andere manier te werken en leren ze nieuwe vaardigheden.
We zijn trots op de enorme groei en ontwikkeling die we bij zowel de schoolleiders en leraren en hun leerlingen en studenten zien.
Die groei en ontwikkeling gaat niet vanzelf. Die is gefaseerd, in het begin met intensieve begeleiden, maar naarmate de tijd vordert, is onze begeleiding steeds minder nodig. We zetten letterlijk een stap terug. In toenemende mate zien we binnen besturen en instellingen zelfs mensen opstaan, die ook de begeleiding in de eerste periode en de verduurzaming van de verschillende scholen en teams van ons overnemen.
In plaats van dat we ons overbodig voelen, maakt dat ons ontzettend trots.
Van Samen naar Zelf.
De heldere succescriteria helpen docenten om gerichter feedbackgesprekken te voeren. Er ontstaan steeds vaker waardevolle gesprekken tussen collega’s over vragen als: Hoe hoog leg je de lat voor wat een student moet opleveren? En hoe maak je studenten eigenaar van hun eigen feedbackproces?
Na een half jaar zag ik een team dat sterk is gegroeid in teamvolwassenheid. Docenten voeren meer echte dialogen, bevragen elkaar en tonen meer aandacht voor elkaar, in plaats van het elkaar overtuigen van het eigen gelijk.
Hannie Derks
Docente en procesbegeleider op Het Koning Willem 1 College
Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.
Hoe hebben we die versnelling gerealiseerd? “Door heel klein te beginnen en hierdoor juist grote stappen te maken” zegt docent Twan Russens van de opleidingen Architectuur en Urban Design aan het Koning Willem 1 College. Twan vertelt passievol over het fundament dat de docenten in een half jaar tijd bouwden op het gebied van zelfregulerend leren. Dit docententeam heeft niet alleen letterlijk kennis over het onderwerp bouwen, ook in figuurlijke onderwijskundige zin timmeren ze flink aan de weg.
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons tiende verhaal vertellen Twan Russens en Hannie Derks hoe zij met hun docententeam ervoor zorgen dat studenten vol met nieuwsgierigheid hun eigen pad kiezen.