Stichting Leerkracht
PO / Bestuurders / Hoe werkt leerkracht?

Samen elke dag een beetje beter onderwijs

Met de leerkracht-aanpak- werkt iedereen binnen de stichting structureel aan nog beter onderwijs. Op jullie scholen werken lerarenteams wekelijks samen aan het verbeteren van lessen. In jullie directieteam bepalen jullie gezamenlijk de focus en pakken jullie uitdagingen samen op. 

Onze aanpak

Van één school tot in de hele stichting het onderwijs verbeteren

  • Op school

    Scholen gaan onder begeleiding van een exportcoach aan de slag met de leerkracht-instrumenten en -aanpak.
  • Binnen de stichting

    Binnen de hele stichting werken jullie naar een verbetercultuur.
  • Zelf uitbouwen

    Wij helpen jullie zelf de verbetercultuur uit te bouwen naar al jullie scholen.
De rol van het bestuur

Leid het verschil: focus, faciliteer, doe mee en inspireer

ervaring

Samenwerken

ervaring

Focus

ervaring

Impact

ervaring

Doe mee

ervaring

Inspireer en motiveer

ervaring

Hele stichting

Hoe ondersteunt leerkracht hierbij?

Wij helpen de stichting en de scholen te sturen op impact en het bouwen aan groei en samenwerking

  • We werken met een aantal van jullie scholen aan het opbouwen van een verbetercultuur via onze methodiek.
  • Met praktische werkwijzen versterken we de samenwerking binnen teams en we brengen frisse inzichten van buiten naar binnen.
  • We denken mee over hoe je tijd en ruimte op scholen creëert voor deze ontwikkeling.
  • Via het besturen-programma leer je van andere organisaties en collega bestuurders.
  • We leiden verandercoaches op die onze rol geleidelijk overnemen en het programma verder uitrollen binnen de hele stichting.
De leerkracht-methodiek op school

Scholen gaan aan de slag met vier instrumenten waarmee zij effectief en efficient kunnen verbeteren

De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin collega’s en de schoolleiding de voortgang bespreken op de doelen voor deze periode. Aansluitend gaan ze in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.

De doelen die het team stelt, vertalen zij in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruiken zij elkaars kennis en kijken ze samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.

Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom geven leraren deze les en vragen ze een collega de les te observeren. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.

De leerling is een inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering. 

Ga met ons in gesprek

Wil je weten wat de leerkracht-aanpak voor je school kan betekenen? Hoe het aansluit bij jullie ambities en bij wat jullie al doen op school?

Volg een webinar

In onze gratis webinars kun je zelf ervaren hoe je als school elke dag een beetje beter wordt.

Niet beschikbar

Niet beschikbar

Persoonlijke gegevens

School

Vragen

Ontvang het laatste nieuws

Blijf op de hoogte van alles rondom Stichting leerkracht door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Persoonlijke gegevens

School