Van een goede
naar een excellente school
Hoe het team van OBS Wereldwijs elke dag samen een beetje beter werd en wordt.
Introductie| Het verhaal van OBS Wereldwijs| Download | Meer
Scholen met een verbetercultuur bereiken méér met hun leerlingen. De afgelopen jaren zagen we in onderzoek van de onderwijsinspectie, van McKinsey en op honderden scholen in de praktijk wat dat betekent voor leerlingen én leraren. In grote delen van het Nederlandse onderwijs is zo’n verbetercultuur echter niet of slechts in beperkte mate aanwezig.
Bij de oprichting van Stichting leerKRACHT in 2012 was de term verbetercultuur vooral bekend uit buitenlandse schoolsystemen, zoals Ontario, Massachusetts en Estland. Daarnaast zagen we in bedrijven dat deze manier van werken werd omarmd. Daar werd een verbetercultuur bekend onder de noemen Lean of Agile/Scrum.
In de afgelopen jaren werkten duizenden leraren en schoolleiders aan het vormgeven van de basis voor een verbetercultuur op school. Die principes zie je weergegeven in deze visual.
‘Samen op reis om wijs te worden is ons schoolmotto’ vertelt schoolleider Paula Hoonhout van Openbare basisschool Wereldwijs in Amsterdam Zuid-Oost: ‘Dat geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ons team. Iedere dag opnieuw ontdekken wij samen hoe we het steeds een beetje beter kunnen doen voor onze kinderen’. Als je de teamkamer binnenkomt, zie je direct wat ze bedoelt. Daar hangt een lange slinger met leerling-successen die leerkrachten hebben ervaren in hun klassen. Paula vertelt gepassioneerd over de onderzoeks- en verbeterreis die hieraan ten grondslag ligt.
‘‘Ik kan de impact van een verbetercultuur op de leerlingen niet beter zichtbaar maken dan het verschil in reactie tijdens twee verschillende leerlingarena’s’.
Van een goede
naar een excellente school
Hoe het team van OBS Wereldwijs elke dag samen een beetje beter werd en wordt
Zelf aan de slag met een onderzoeks- en een verbetercultuur? Hier vind je wat je nodig hebt om er vandaag al stappen in te maken.
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons eerste verhaal vertelt Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs hoe zij met haar team meer bereikt met haar leerlingen door formatief handelen. En hoe zij door een onderzoekscultuur op school voor de tweede keer het predikaar ‘excellent’ kreeg van de Inspectie.
In aflevering 8 van ‘De Gelukkige School’ spreken we met Joël Kamminga over het belang van een onderzoekende houding op school. Wat is er nodig voor een onderzoekscultuur, wat werkt wel en niet, en hoe ziet dit er uit op een school.
Zoek je meer diepgang rondom een duurzame onderzoeks- en verbetercultuur?
Wil jij formatief handelen echt neerzetten op jouw school? En daarmee meer bereiken met je leerling?
Kijk dan het webinar met Paula Hoonhout terug.