Maak het succesvol door klein te beginnen
Van een goede
naar een excellente school
Introductie| Het verhaal van OBS Wereldwijs | Download | Meer
Formatief handelen is inmiddels een bekend begrip in veel scholen. Als leraar handel je met het oog op de te bereiken leerdoelen. Daarbij staan elke keer twee vragen centraal: Waar staan we ten opzichte van het leerdoel? En wat moeten we doen om richting het te bereiken leerdoel te komen. Niet omdat het moet, maar omdat je het zelf wil.
Of zoals de ‘Godfather’ van het Formatief Handelen, Dylan William, het uitdrukt: “If we create a culture where every teacher needs to improve, not because they are not good enough, but because they can be even better”
Hoewel formatief handelen op individueel niveau al effect oplevert, wordt dat effect vele malen groter als je hier met de hele school werk van maakt. Formatief handelen vraagt immers een formatieve cultuur. Het is een manier van handelen. Niet alleen ín, maar net zo goed buiten de klas. Op tientallen scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs gebruiken leraren en schoolleiders de leerKRACHT-aanpak om werk te maken van een formatieve cultuur. Daarbij komen ze snel in actie, zodat leerlingen ook echt iets merken van de inspanningen van de leraren, worden successen gevierd en houden ze tegelijkertijd de lange termijn ambitie scherp. Zo bouwen ze samen aan geweldig onderwijs voor alle leerlingen en meer werkplezier voor de leerling.
Want zoals de volledige quote van Dylan William vertelt: ‘If we create a culture where every teacher needs to improve, not because they are not good enough, but because they can be even better, there is no limit to what we can achieve”
‘Samen op reis om wijs te worden is ons schoolmotto’ vertelt schoolleider Paula Hoonhout van Openbare basisschool Wereldwijs in Amsterdam Zuid-Oost: ‘Dat geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ons team. Iedere dag opnieuw ontdekken wij samen hoe we het steeds een beetje beter kunnen doen voor onze kinderen’. Als je de teamkamer binnenkomt, zie je direct wat ze bedoelt. Daar hangt een lange slinger met leerling-successen die leerkrachten hebben ervaren in hun klassen. Paula vertelt gepassioneerd over de onderzoeks- en verbeterreis die hieraan ten grondslag ligt.
‘‘Ik kan de impact van een verbetercultuur op de leerlingen niet beter zichtbaar maken dan het verschil in reactie tijdens twee verschillende leerlingarena’s’.
Van een goede
naar een excellente school
Hoe het team van OBS Wereldwijs elke dag samen een beetje beter werd en wordt
Je bent op school bezig met formatief handelen. Net gestart of al wat langer.
Je ziet zelf de meerwaarde, maar vraagt je wel eens af. Kunnen we dit niet systematischer en doelgerichter aanpakken als school? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen net zo enthousiast wordt als jij?
Herken je deze vragen of ben je simpelweg nieuwsgierig naar hoe je een formatieve cultuur op school kunt ontwikkelen of uitbouwen? Meld je aan voor ons webinar.
In dit webinar:
Voor wie is dit webinar:
Zelf aan de slag met formatief handelen? Hier vind je wat je nodig hebt om er vandaag al stappen in te maken.
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons vijfde verhaal vertelt Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs hoe zij met haar team meer bereikt met haar leerlingen door formatief handelen.
Wendy Roelands, leerkracht op OBS ‘t Zand in Utrecht, vertelt je in deze podcast hoe je eigenaarschap bij jouw leerlingen kunt vergroten. Je krijgt handzame tips waar je direct mee kunt starten op jouw school: van werken met rubrics, tot het voeren van kindgesprekken.
Zoek je meer diepgang rondom een duurzame onderzoeks- en verbetercultuur?
Van een toetscultuur naar een feedbackcultuur op alle niveaus?
Meld je aan voor ons webinar over formatief handelen op 15 maart om 15:30 uur