De cijfers liegen er niet om. Of je nu berichten van dit jaar, of van wat langer geleden neemt. De werkdruk en het aantal mensen met burn-out klachten is hoog. Veel te hoog.
‘We spreken van werkdruk wanneer de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de werknemer verstoord raakt. Werkdruk treedt dus op als je het werk niet binnen de gestelde tijd af kunt krijgen of niet meer aan de gestelde eisen kunt voldoen’, aldus het arboportaal van de overheid.
Daarbij blijkt dat niet alleen docenten en schoolleiders last hebben van werkdruk. Ook leerlingen in het vo hebben hier in toenemende mate mee te maken.
Hoewel er geen eenduidige oplossingen zijn, zien we op scholen die met leerkracht werken dat leraren en schoolleiders de onderliggende oorzaken van werkstress aanpakken. Ze nemen controle over hun eigen werk, ondersteunen elkaar in een vaste ritmiek om zo samen sterker te worden en pakken verspilling aan. Op die manier brengen ze stap voor stap de werkdruk terug, terwijl ze tegelijkertijd werken aan het verbeteren van het onderwijs voor de leerlingen en studenten.
Voorheen was de werkdruk hoog. Met wekelijkse bordsessies en de werkdrukmeter is die nu zichtbaar, bespreekbaar en beheersbaar.
Guido Wevers
ROC Twente - Teammanager Sport en Bewegen
Hoe zorgt het gespreid leiderschap in de teams tot eigenaarschap van docenten en verlichting bij de teammanager? En hoe krijgen niet alleen de docenten, maar ook de studenten regie over hun eigen taken?
Daarnaast maak je kennis met de leerkracht-aanpak, waarmee je binnen een jaar een lerende schoolcultuur realiseert en waarmee je:
Bekijk het aanbod en meld je aan
Werkdruk verminderen is hard nodig. Maar, als je alleen extra mensen regelt of klassen verkleint ga je beperkt effect merken. Echt werkdruk verminderen vergt dat je meer controle krijgt over je werk en meer steun van je collega’s.
Werkdruk op school, welke leraar heeft er niet mee te kampen? Minder doen is ook geen optie, want dat gaat ten koste van leerlingen. Dat wil je als docent niet en daarom zwoeg je door. Dus je maakt meer uren dan waar je voor betaald wordt, je voelt stress en je ziet collega’s uitvallen.
Hoe kun je nog beter onderwijs voor je leerlingen verzorgen én zelf meer rust en plezier in je werk vinden? Dat kan samen. In deze blog drie tips om werkdruk en kwaliteit samen aan te pakken, waar je vandaag nog mee aan de slag kunt.
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons derde verhaal vertellen Guido Wevers en Patrick Wekke van het ROC Twente (Sport en Bewegen) hoe zij in hun teams de werkdruk gezamenlijk aanpakken en hoe zij dit dit ook hun studenten aanleren.