Borgen. De een krijgt er meteen energie van en vindt het verschrikkelijk belangrijk. De ander is alweer bezig met de volgende verbetering en valt ervan in slaap.
Bij Stichting leerkacht vinden we borgen ontzettende belangrijk.
Waarom?
Omdat het zonde is om tijd en energie in iets te steken wat niet tot duurzame verbetering leidt. Dat betekent niet dat alles altijd lukt, maar wel dat je zorgvuldig omgaat met de tijd en energie die iedereen in een verbeteronderwerp heeft gestoken. En dat je nadenkt over hoe je vasthoudt wat van waarde is.
Daarbij raakt het borgen van verbeteringen aan het bredere aspect van een kwaliteitszorg en een kwaliteitscultuur die op orde is. Het is niet voor niets dat beide elementen voor de inspectie van belang zijn en onderdeel van het inspectiekader.
Als je als team zorgt dat je niet alleen gespitst bent op verbeteren, maar ook vastlegt en vasthoudt wat van waarde is. Daarnaast zorgt een heldere gedeelde standaard niet alleen voor gezamenlijke taal, maar ook voor minder werkdruk. Je hebt immers een sterke basis waar je op terug kunt vallen.
Scholen die met de leerkracht-methodiek werken besteden bewust aandacht aan het borgen van verbeteringen. Ze richten hiervoor processen in en evalueren die van tijd tot tijd. Zo worden ze samen steeds sterker, profiteren leerlingen en daalt de werkdruk.
Ontwikkelen lukt, maar vasthouden vraagt om borgen en herhalen.
Josien Kats
Directeur KPO Kindcentrum De Appel
Josien Kats en directeur van KPO Kindcentrum De Appel. Josien vertelt dat De Appel in de Westrand wijk van Roosendaal staat. ‘We hebben ongeveer 150 leerlingen en de school is echt een culturele mengelmoes wat het heel erg leuk maakt’. We merkten als team dat we heel erg graag wilden ontwikkelen, maar dat we dat verbeteren moeilijk vast konden houden. In de waan van de dag raakten dingen toch verloren. Daarom is borgen heel essentieel.
Lotte Kerremans is Intern Begeleider op De Appel. ‘We werken heel doelgericht, dus we weten precies aan welke doelen we werken. Het is heel makkelijk om te zeggen; ‘We hebben onze doelen behaald, we hebben het succes gevierd. Maar de volgende stap is het borgen van die verbeteringen’. Wij werken met ‘Zo doen wij dat kaarten‘. Tijdens een retrospective reflecteren wij op de doelen die we hadden gesteld, zodat iedereen weet: Zo pakken wij dit aan, zo doen wij dat. Daar maken we afspraken over en die we zetten op de ‘Zo doen wij dat’-kaarten.
In de video laten Lotte en Josien zien hoe zij het borgen van hun verbeteringen aanpakken.
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons achtste verhaal vertellen Directeur Josien Kats en Intern begeleider en Schoolcoach Lotte Kerremans hoe zij met hun team aan onderwijsverbeteringen werken. Door het borgen van verbeteringen wordt het onderwijs op De Appel, niet tijdelijk, maar duurzaam beter.