De school werkt actief met de leerkracht-aanpak om een cultuur van samenwerken en gedeeld eigenaarschap te versterken. Dit is geen eenmalige verandering, maar een doorlopend proces waarin leraren samen doelen stellen, kennis delen en hun onderwijspraktijk systematisch verbeteren.
De leerkracht-aanpak helpt het team van IKC De Kameleon om te groeien van ‘ieder voor zich’ naar een hecht team dat gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteit van het onderwijs. Waar vergaderingen voorheen lang en soms weinig concreet waren, zijn ze nu kort, doelgericht en altijd gericht op onderwijsinhoud. Teams kiezen samen voor ‘sprints’: gerichte verbetertrajecten van enkele maanden waarin een specifiek thema centraal staat. Tijdens deze sprints werken leraren niet alleen samen in overleg, maar bereiden ze lessen gezamenlijk voor, observeren ze elkaars lessen en wisselen ze praktische ervaringen uit.
Bij IKC De Kameleon ligt de nadruk binnen deze sprints op de basisvaardigheden die essentieel zijn voor het succes van alle leerlingen. ‘Rijke teksten’ voor begrijpend lezen, het EDI-model voor effectief rekenonderwijs en burgerschapsvorming zijn voorbeelden van thema’s die regelmatig terugkomen. Elke sprint wordt ondersteund met relevante vakliteratuur, podcasts en artikelen, zodat de professionele ontwikkeling stevig is verbonden met de nieuwste inzichten. Bijvoorbeeld, bij de sprint ‘Rijke teksten’ werken alle leraren samen aan een nieuwe aanpak voor begrijpend lezen. Ze lezen dezelfde theorie, delen voorbeelden uit hun eigen praktijk en passen deze inzichten toe in hun lessen. Deze gezamenlijke aanpak zorgt voor een doorgaande lijn in het onderwijsaanbod van groep 1 tot en met 8.
Het gaat echt over het onderwijs. Je bent bewust met elkaar bezig om je onderwijspraktijk te verbeteren, je kiest samen de sprints waar je aan werkt en koppelt scholing direct aan de praktijk.
Nienke Godschalk
Locatiemanager IKC De Kameleon
Hoewel het implementeren van leerkracht-werkwijze tijd vraagt, heeft IKC De Kameleon een passende structuur gevonden die aansluit bij de dagelijkse praktijk. De werksessies vinden nu om de week plaats, waarbij schoolcoaches de procesmatige kant begeleiden en inhoudelijke specialisten zorgen voor de vakinhoudelijke ondersteuning. Dit maakt het proces haalbaar en effectief. Door deze duidelijke rolverdeling blijft de focus op onderwijsverbetering scherp, zonder dat het team overbelast raakt.
Wat IKC De Kameleon kenmerkt, is de voortdurende aandacht voor ontwikkeling. Het team evalueert regelmatig de voortgang, stelt nieuwe doelen en past waar nodig de aanpak aan. Zo wordt niet alleen gekeken naar resultaten in toetsen, maar vooral ook naar de kwaliteit van de lessen en de betrokkenheid van leerlingen. Het team beseft dat echte verbetering tijd kost en dat het werken met basisvaardigheden een langetermijnproces is.
Dankzij de leerkracht-structuur voelt iedereen zich onderdeel van het proces, werk je samen aan dezelfde doelen en zie je écht een direct effect in de klas.
Inge van der Wielen
Leraar groep 8, reken coördinator en leerkracht Schoolcoach IKC De Kameleon
Inge van der Wielen (leraar groep 8, reken coördinator en leerkracht schoolcoach) en Nienke Godschalk (locatiemanager), betrokken bij de implementatie van leerkracht bij IKC De Kameleon, benadrukken het belang van gedeeld eigenaarschap. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het onderwijs en werkt samen aan een doorgaande lijn in de school. Deze collectieve aanpak zorgt voor meer motivatie, betere afstemming en uiteindelijk voor een onderwijspraktijk waar zowel leraren als leerlingen van profiteren.