Van een goede
naar een excellente school
Hoe het team van KBS De klinker elke dag samen een beetje beter werd en wordt.
Introductie| Het verhaal van KBS De Klinker | Download | Meer
De conclusie van de onderwijsinspectie in 2021 was stevig: ‘Kinderen zouden veel beter kunnen rekenen’. Nog veel te weinig leerlingen halen aan het einde van hun basisschooltijd het streefniveau voor rekenen. En het slechte nieuws is dat de pijn ook nog ongelijk verdeeld is. De dalende trend voor kinderen van hoogopgeleide ouders is weliswaar aanwezig, maar minder sterk dan bij leerlingen van middel- of laagopgeleide ouders.
De komende jaren is het thema basisvaardigheden een speerpunt in het Nederlandse onderwijs. Onder de basisvaardigheden worden over het algemeen de volgende gebieden verstaan:
Samen leren met plezier op school is het motto van De Klinker. Dit betekent een goede samenwerking tussen team, kinderen en ouders, waarbij respect voorop staat. En dit resulteert onder andere in een grote verbetering van de reken- en taal resultaten op de school.
In ons tweede verhaal in de reeks 10 verhalen over impact, vertelt KBS De Klinker haar verhaal. De Klinker kreeg vorig jaar het predikaat excellente school en is als school een voorbeeld voor anderen in het creëren en borgen van een professionele lerende gemeenschap met een sterke verbetercultuur.
‘‘We hebben teruggezien in de rekenresultaten dat er veel meer groei was. Met name omdat er steeds meer leerplezier ontstond bij de kinderen. Hoe meer inzicht kinderen krijgen in hun eigen leerproces, hoe meer eigenaarschap ze ook kunnen nemen.’
In deze video vertellen schoolleider Andrea Moret en leerkracht Jessy Klein wat zij op KBS de Klinker doen om het taal en rekenonderwijs te verbeteren. Het verzamelen van data en met het team bepalen wat urgent is om in een kwartaal te verbeteren, stond bij De Klinker aan de basis voor het verander- en verbeterproces ven rekenen. Bekijk de hele video!
Van een goede
naar een excellente school
Hoe de rekenresultaten van KBS De Klinker elke dag een beetje beter werden
Bekijk dan het webinar basisvaardigheden terug via deze link
De komende jaren is het thema basisvaardigheden een speerpunt in het Nederlandse onderwijs. Zowel in het po, het vo als het mbo. Onder de basisvaardigheden worden over het algemeen de gebieden taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde en burgerschap (sociale & maatschappelijke vaardigheden) verstaan.
Elke school besteedt veel tijd en aandacht aan het verstevigen van de basisvaardigheden. De afgelopen jaren ontdekten we wat de meest effectieve scholen doen om goede resultaten te behalen voor hun leerlingen.
Schoolleider Andrea Moret van De Willebrordschool uit Rotterdam, rekencoördinator Michiel van Grol en taalcoördinator Shovenar Garabitian van het Johan de Witt in Den Haag vertellen uit eigen ervaring welke stappen ze hebben genomen om basisvaardigheden te vergroten. Wat is een voorwaarde om basisvaardigheden te kunnen verbeteren en wat hebben ze daarna bij de leerlingen gezien?
Zelf aan de slag met het verbeteren van rekenonderwijs op jouw school? Hier vind je wat je nodig hebt om er vandaag al stappen in te maken.
Tien jaar geleden werd Stichting leerKRACHT opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Voor de leerling met vertrouwen in de leraar
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons tweede verhaal vertellen schoolleider Andrea Moret en leerkracht Jessy Klein van KBS De Klinker hoe zij met het team op De Klinker meer bereiken met hun leerlingen, en dit is o.a. terug te zien in de reken- en taal resultaten.
Wil jij in gesprek met één van onze Expertcoaches over het verbeteren van het rekenonderwijs op jouw school?
Ga vrijblijvend met ons in gesprek
Zoek je meer diepgang rondom het versterken van jullie rekenonderwijs?
Wil je weten hoe je duurzaam kunt werken aan beter onderwijs?