De conclusie van de onderwijsinspectie in 2021 was stevig: ‘Kinderen zouden veel beter kunnen rekenen’. Nog veel te weinig leerlingen halen aan het einde van hun basisschooltijd het streefniveau voor rekenen. En het slechte nieuws is dat de pijn ook nog ongelijk verdeeld is. De dalende trend voor kinderen van hoogopgeleide ouders is weliswaar aanwezig, maar minder sterk dan bij leerlingen van middel- of laagopgeleide ouders.
De komende jaren is het thema basisvaardigheden een speerpunt in het Nederlandse onderwijs. Onder de basisvaardigheden worden over het algemeen de volgende gebieden verstaan:
Van een goede
naar een excellente school
Visueel werken, doelen stellen en successen vieren waren de motor van de verbetering in rekenen en taal.
Andrea Moret
KBS De Klinker
Samen leren met plezier op school is het motto van De Klinker. Dit betekent een goede samenwerking tussen team, kinderen en ouders, waarbij respect voorop staat. En dit resulteert onder andere in een grote verbetering van de reken- en taal resultaten op de school.
In ons tweede verhaal in de reeks 10 verhalen over impact, vertelt KBS De Klinker haar verhaal. De Klinker kreeg vorig jaar het predikaat excellente school en is als school een voorbeeld voor anderen in het creëren en borgen van een professionele lerende gemeenschap met een sterke verbetercultuur.
We hebben teruggezien in de rekenresultaten dat er veel meer groei was. Met name omdat er steeds meer leerplezier ontstond bij de kinderen. Hoe meer inzicht kinderen krijgen in hun eigen leerproces, hoe meer eigenaarschap ze ook kunnen nemen.
In deze video vertellen schoolleider Andrea Moret en lerares Jessy Klein wat zij op KBS de Klinker doen om het taal en rekenonderwijs te verbeteren. Het verzamelen van data en met het team bepalen wat urgent is om in een kwartaal te verbeteren, stond bij De Klinker aan de basis voor het verander- en verbeterproces ven rekenen.
Tien jaar geleden werd Stichting leerkracht opgericht. Geboren vanuit de overtuiging dat elke leerling het best mogelijke onderwijs verdient. Vanuit de overtuiging dat wanneer leraren en schoolleiding het heft in handen nemen en werken aan doelen die zij belangrijk vinden, leerlingen meer kansen krijgen en het onderwijs duurzaam beter wordt.
Om dit jubileum te vieren publiceren we dit jaar tien verhalen uit het Nederlandse onderwijs, over scholen die elk op hun eigen en unieke manier het verschil maken voor leerlingen. Om te laten zien hoe mooi het onderwijs is, om te vieren en om nog meer leraren en schoolleiders te inspireren zelf het heft in handen te nemen.
In ons derde verhaal vertellen Guido Wevers en Patrick Wekke van het ROC Twente (Sport en Bewegen) hoe zij in hun teams de werkdruk gezamenlijk aanpakken en hoe zij dit dit ook hun studenten aanleren.