Pak de regie met de leerKRACHT-methode voor het beroepsonderwijs

Stap-voor-stap naar meer werkplezier, betrokken studenten en nóg beter onderwijs

mbo

‘Het gesprek op school gaat eindelijk weer over onderwijs’

Het onderwijs. Iedereen heeft er een mening over. Ondertussen sta jij met de voeten in de klei en ervaar je de dagelijkse realiteit. Je bent bezig met het welbevinden van je studenten, zorgen dat ze gemotiveerd zijn en blijven. Dat ze eigenaarschap nemen over hun leren en straks klaar zijn voor de beroepspraktijk. Je ging het onderwijs in vanwege je passie, om studenten kennis bij te brengen, ze in hun ontwikkeling te stimuleren. Maar nu ben je veel tijd kwijt met administratieve rompslomp, organisatorische randzaken en eindeloze vergaderingen.

Dat kan anders! Als je werkt in een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’ pak je deze problemen samen met je collega’s aan. Zodat je niet alleen bezig bent met overleven, maar kunt werken aan het verder verbeteren of vernieuwen van het onderwijs. Stichting leerKRACHT helpt zo’n cultuur te realiseren. In heel Nederland werken zo’n 1.500 scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, pabo’s en lerarenopleidingen met leerKRACHT. Inmiddels zijn op praktisch alle ROC’s een of meerdere teams gestart met continu verbeteren. Op deze scholen gaat het gesprek echt weer over onderwijs.

Hoe ervaren teamleiders en docenten in het mbo leerKRACHT?

VIDEO: Van een te hoge werkdruk naar grip en werkplezier

In de video vertellen Patrick van der Wekke (Senior docent innovatie en projecten) en Guido Wevers (Teammanager Sport en Bewegen) hoe het team van Sport en Bewegen omgaat met de werkdruk.

VIDEO: Hoe het bord in de klas en een leerlingarena het onderwijs kan verbeteren.

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda college (mbo) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?

Podcastaflevering 14:

Veranderen in het MBO

korine giliamse

In deze podcastaflevering zoomen we in op verbeteren in het mbo. Te gast is Korine Gilijamse van het Albeda College.

Korine vertelt over:
– Hoe zij omgaat met gemopper over het rooster
– Hoe ze de ruimte creëert om te innoveren voor docenten
– Hoe het team ervoor zorgt dat het werkverdelingsplan bijdraagt aan de ambities van de school.

.

Podcastaflevering 6:

Eigenaarschap in je team

Portret Anneke Hesseling

Deze aflevering van de Gelukkige School gaat over eigenaarschap in je team.

Anneke Hesseling, verandercoach binnen het Alfa college, neemt je mee in hoe ze binnen het Alfa College werk maken van eigenaarschap. We horen onder meer over waarom eigenaarschap niet zo ongrijpbaar is als vaak gedacht, regelruimte en roulerende rollen en veel praktische tips om samen met je team aan de slag te gaan met eigenaarschap.

ERVARING: Versneld zelfreguleren in het MBO

Hoe het docententeam Architectuur en Urban Design van Koning Willem 1 College versneld handen en voeten geeft aan zelfregulerend leren.

Hoe hebben we die versnelling gerealiseerd? “Door heel klein te beginnen en hierdoor juist grote stappen te maken” zegt docent Twan Russens van de opleidingen Architectuur en Urban Design aan het Koning Willem 1 College. Twan vertelt passievol over het fundament dat de docenten in een half jaar tijd bouwden op het gebied van zelfregulerend leren. Dit docententeam heeft niet alleen letterlijk kennis over het onderwerp bouwen, ook in figuurlijke onderwijskundige zin timmeren ze flink aan de weg.

Lees hier het hele artikel

KENNISBANKARTIKEL: Hoe vergroot je de onderwijskwaliteit in het mbo?

Volgens de Staat van het onderwijs 2021 boekt het mbo op een aantal gebieden echt vooruitgang. Zo halen meer studenten een passend diploma en daalt het aantal schoolverlaters. Tegelijkertijd hebben de mbo’s ook te maken met binnenkomende studenten waarvan het reken- en leesniveau niet toereikend is. En kan het mbo winst behalen op het gebied van het didactisch handelen van docenten en kwaliteitszorg. De Staat van het onderwijs stelt hierbij: het team is aan zet. Goed nieuws, want er is een bewezen aanpak die ervoor zorgt dat teams samen het onderwijs gaan verbeteren. In dit artikel lees je waarom deze aanpak – de verbetercultuur – in mbo-teams nodig is, wat het oplevert en hoe ook jouw mbo-team ermee kan starten.

Lees hier meer

leerKRACHT brengt de praktijkkennis van docenten en onderwijsonderzoek samen voor meer resultaat

Met leerKRACHT creëer je een cultuur van ‘elke dag samen een beetje beter’. Waarmee je als docenten intensief samenwerkt en met je studenten en de schoolleiding het onderwijs verbetert. Dat helpt, bijvoorbeeld door:

• Gericht werken aan korte termijn doelen

zodat je in kunt spelen op wat jullie leerlingen nú aan onderwijs nodig hebben

• Efficiënt en zinvol samenwerken in (online) teams

waardoor je iedereen aangehaakt houdt

• Meer met elkaar uitwisselen over lessen

waarmee je verder bouwt aan jullie ervaringen met lesgeven

Ervaar het effect van leerKRACHT in de praktijk

Scholen in heel Nederland werken met leerKRACHT. Kijk op de kaart met zo’n 1.500 leerKRACHT-scholen en vraag een school in je buurt naar hun ervaringen. Ze vertellen daar vast graag over.

Of neem contact op met ons. We gaan dan met je in (online) gesprek om te onderzoeken wat de leerKRACHT-aanpak voor jullie kan betekenen.

Het verhaal achter leerKRACHT

De impact van leerKRACHT in het mbo

Hoe werkt de leerKRACHT-aanpak?

Wil jij meer weten over hoe je het onderwijs op jouw mbo-school kan verbeteren?

Contact Meer info